Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Designlabbet plockade hem sitt femte guldägg

Publicerad: 28 April 2010, 07:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Stockholm Design Lab och Björn Kusoffsky tog emot sitt femte guldägg i design. Den här gången för den visuella identiteten för OS i konstvärlden – Venedigbiennalen 2009.


Stockholm Design Lab fick uppdraget av Daniel Birnbaum, som var curator för Venedigbiennalen ifjol. Designen tog avstamp i utställningens tema, ”Making Worlds”. 90 konstnärer från hela världen deltog.

– Jag utgick från den mest självklara referensen, flaggan. Jag plockade ner de deltagande ländernas flaggor till abstrakta symboler för att sen bygga upp dem i nya former som var unika för varje enhet, säger Björn Kusoffsky, cd på Stockholm Design Lab, som också fick ett silverägg i år.

Den visuella identiteten skulle kommunicera utställningen, hålla ihop aktiviteter och skapa intresse.

– Utmaningen var att skapa en identitet som skulle vara extremt tydlig utan att ta över för mycket och samtidigt uppskattas av både publiken och de kritiska konstnärerna, säger Björn Kusoffsky.

Guldägg Design:

Uppdragsgivare: Venedigbiennalen 2009 och Daniel Birnbaum (curator)

Byrå: Stockholm Design Lab med Björn Kusoffsky (cd), Nina Granath (formgivare), Linda Berglund och Linda Redig (produktionsledare).

Silverägg Design

Beckmans Designhögskola, grafisk identitet för Beckmans Designhögskola av Henrik Nygren Design

NK Emballage kids för Nordiska Kompaniet av Lowe Brindfors

Ohmine Sake för Takeshi Akiyama av Stockholm Design Lab

Parupu för Södra Cell av Garbergs Reklambyrå

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.