Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

"Den sexistiska debatten var bara i Sverige"

Publicerad: 11 Maj 2011, 08:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:11

Robert Inghamn, nordisk marknadsdirektör på Reebok, som förra året skapade rabalder med ”rumpfilmen” för skon Easytone.


Ämnen i artikeln:

Reebok

– Det har gått otroligt bra. Försäljningen har nästan tredubblats under 2011. Att försäljningen håller i sig har ju förstås mycket att göra med den reklamfilm vi släppte förra året.

Med tanke på det rabalder som blev – tvekade du någonsin under resans gång att ni valt rätt väg?

– Nej, hade jag inte trott på idén hade jag inte varit med och gjort den. Den uppmärksamhet vi fick var värd lika mycket som kampanjen i sig. Ska man ta plats i dag måste man sticka ut. Med en stor mediebudget kan man pumpa reklam tills man når sina mål, har men en begränsad budget får man vara smartare.

Var reaktionerna starkare i Sverige än i andra länder?

– Just den här sexistiska debatten har bara varit i Sverige, vilket är rätt fantastiskt. Mina internationella kolleger var förvånade, de har ju en helt annan syn på Sverige, att alla kvinnor mer eller mindre går nakna.

Var du också förvånad över de starka reaktionerna?

– Nej, det kan jag inte säga. Den motsvarar så att säga min bild av svenska kvinnor, att de är starka och vågar ifrågasätta.

Er andra film för Easytone var inte alls lika kontroversiell.

– Vi har redan introducerat produkten så det fanns ingen anledning att göra om det vi gjorde i lanseringskampanjen. Den nya filmen är lite mognare vilket också är tanken.

Så då blir nästa film helt slätstruken då?

– Ha ha nej, vår strategi är formulerad som ”fun, bold and provocative”. Vi ska våga ta i lite mer än konkurrenterna och det kommer vi att fortsätta att göra.

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

Reebok

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev