Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Den perfekta krishanteringen

Publicerad: 28 April 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:03

Pr-veteranen Fredrik Skärheden tittar på tonårsidolen Anton Ewalds pudel i ”Nyhetsmorgon” – och får uppleva ett skolboksexempel på krishantering.”Han levererar i stort sett efter konstens alla regler”, skriver han.


Morgonen annandag påsk. Halva Sverige sitter hemma i pyjamasen. Mamma och pappa dricker kaffe och barnen länsar det sista i påskägget. Oanande om att de strax ska få följa en förstklassig krishantering.

Han sitter i sin nystrukna vita skjorta och tittar ner i bordet, tittar på journalisten och börjar med en ursäkt. Säger att han kan komma att stamma och att han har hjärtklappning. Sen berättar han att han kommer att dömas för ringa narkotikabrott. Helylle-killen har knarkat. Rökt på och dragit kola. Tonårsidolen. Schlager­idolen.

Det enda jag kan tänka på när jag slevar i min tvååring yoghurt är vem av alla kriskonsulter han har använt, för han levererar i stort sett efter konstens alla regler. Visst, det här är ingen kris med fara för liv och lem (förutom möjligtvis hans eget) men kriser kommer i många varianter och former. Stora och små. Och Anton Ewald bockar av rätt efter rätt. Vad är det då han gör så bra? Läs och lär.

För det första är han först ut. Han vet att nyheten kommer att komma ut lika säkert som amen i kyrkan. För många vet. Snarare än att vänta på första frågan från en av våra kvällstidningar klockan elva en fredagskväll så tar Anton själv initiativet.

För det andra kontrollerar han hur storyn ska komma ut genom att välja ett tillfälle där han får tala till punkt. En live-sändning i en helgsoffa är perfekt. Ingen klipper ner honom till ett stammande taffligt förlåt. I soffan får han i stället mer än tio minuter på sig.

För det tredje väljer han en välvilligt inställd journalist som är mer terapeut än skjutjärnsjournalist. Programledaren för ”Nyhetsmorgons” helgsändning har ingen som helst anledning att avrätta honom i direktsändning. Det är inte hennes grej. Det är inte formatets grej. När han glömmer något så hjälper hon till. Fyller i. Hon får nyheten först och hon vet att folk framför tv:n inte vill serveras ett slagsmål lagom till påtåren kaffe. Det passar sig helt enkelt inte. Bra val, Anton. Bra drag, ”Nyhetsmorgon”.

Så långt allt gott. Han har skaffat sig de perfekta förutsättningarna. Låt oss sen gå in på hur vår välkammade gosse presterar.

Han börjar med att skapa en relation till publiken. Det gör han på två sätt. Sitt utseende och det han säger. Om vi börjar med hans utseende. Inget sticker ut. Han ser bra ut men skulle kunna vara vems svärson som helst. Inget ser kaxigt ut. Inga tecken på vilda nätter och för lite sömn. En vit välstruken skjorta är det perfekta valet. Vidare till det han säger. Han värmer upp oss genom att meddela att han ska berätta något som är jobbigt för honom. Han delar något med oss, en hemlighet. Perfekt. Han har våra öron och ögon. Han säger att han inte är född med talets gåva. Perfekt. Han vill att vi ska känna för honom. Det gör vi. Vi människor är förprogrammerade att heja på den som ser nästan svag ut. Han vädjar till vårt patos. Det lyckas. Men han stannar inte där. Han gör fler rätt.

Han berättar hela storyn, allt som kan vara av intresse. Många gör misstaget att mörka osmickrande omständigheter. Inte Anton. Han berättar hela storyn från början till slut, berättar färgrikt och med detaljer. Han lämnar inte mycket kvar att spekulera kring, vilket gör att hans tid i krisens rampljus inte blir längre än nödvändigt.

Skickligt manövrerat, Anton. Du har fått oss att förlåta dig innan vi ens visste att du skulle fällas. Inte alltid det är så, men ibland är det från dessa enkla exempel vi lär oss. Tänk på det, herr och fru direktör, nästa gång det blåser upp till storm. ­Krishantering à la Anton Ewald.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.