Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Den gamla synen är borta

Publicerad: 9 juni 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:58


Vad tror du hade hänt med den medarbetare som för tio år sedan lanserade följande idé för SvD:s redaktionsledning:

”Vi låter vår starkast lysande näringslivsreporter göra en intervju med AB Volvos största ägare, i en Volvo, om Volvo, i ett Volvo-finansierat program. På redaktionell plats.”

I bästa fall hade den personen fått en ordentlig uppsträckning. I sämsta fall ett rejält kok stryk.

I dag har det här programmet blivit verklighet, genom Caroline Neuraths Volvo Car-finansierade intervjuserie ”Neuraths toppmöte”, där hon i första episoden möter finansmannen Christer Gardell.

För tio år sedan hade ett sådant grepp resulterat i ramaskri bland journalistkåren. Facket hade författat protestbrev med krav på chefredaktörens avgång, kultur-sidor hade målat upp skräckscenarier under rubriken ”En farlig utveckling” och branschpressen hade skrivit spalt-kilometrar om bråket som skakar anrika SvD.

Men när det händer våren 2015 är det knäpptyst i branschen, bortsett från ett par glada tillrop här och där.

Det här säger en viktig sak om vart vi har kommit: Branschen har kollektivt – och sannolikt högst omedvetet, efter en successiv tänjning sedan finanskrisen – lämnat den traditionella synen på redaktionellt-kommersiellt bakom sig.

Det är nya tider nu, och det finns liksom inte tid att tjafsa längre. Behovet av förnyelse är så stort att ingen vill kritisera den som de facto försöker förnya sig.

I det här numret är vi på Dagens Media först med att berätta om ett nytt, banbrytande redaktionellt samarbete.

Det handlar om något som vi aldrig tidigare har sett i Sverige.

Aftonbladet startar ett helt nytt bevakningsområde, kallat ”Digitala livet”, och skickar en korre till teknikmeckat Silicon Valley, strax söder om San Francisco.

Allt betalas av Telia, som i egenskap av telekomjätte har ett intresse av en ökad rapportering kring digitaliseringens möjligheter (läs mer på sidorna 4-5). Upplägget påminner om tv-kanalernas annonsörsfinansierade program, där företag investerar pengar i syfte att driva tittarnas intresse åt ett visst håll.

Jag bläddrar i tio år gamla utgåvor av Dagens Media.

I en tidning, från april 2004, uttrycker Starcom-medarbetaren Jens Welin – idag bosatt i Chicago – frustration över att dagstidningarnas chefer vägrar att ta in hans kreativa annonslösningar. Han är också besviken över att ingen köper att det redaktionella innehållet bör hänga ihop med budskapet i annonserna.

Kanske är det dags att flytta hem igen Jens, för idag kan annonsörens budskap vara det redaktionella innehållet. Aldrig tidigare har medieföretagen varit så öppna för nya typer av samarbeten med annonsörer, och det innebär enorma möjligheter för de företag som är modiga, vill bygga långsiktiga samarbeten och respekterar redaktionella principer.

Det innebär också enorma möjligheter för mediebolagen som inte längre är dödsdömda när den traditionella annonseringen sakta krymper.

Läs mer om content marketing på sidorna 18-22, där Granngården, ESNY och If berättar hur de jobbar – och listar sina bästa tips.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev