Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Den franska musiken tar över i reklamen

Publicerad: 31 Januari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:34

Alla från resebyråer och banker till möbeltillverkare gör det – använder fransk musik i reklamen. Dagens Media ger dig förklaringen till den nya franska vågen i svensk reklam.


Ämnen i artikeln:

IkeaSEB

När läkemedelseföretaget Glaxo­smithkline gör reklam för hepatitvaccinet Twinrix gör de det med partybilder och en specialskriven fransk upptempo-låt. Ikea sätter stämningen med den franska klassikern ”Ca valait la peine” och även SEB väljer det franska spåret i sin senaste kampanj. Produktionsbolaget Music Super Circus är specialiserade på reklammusik och har varit inblandade i flera av de ovanstående kampanjerna.

– Reklam sätter inte trender utan seglar på dem. Att det är mer fransk musik i reklamen just nu beror på att det över lag finns ett större franskt inflytande i populärkulturen, säger Markus Bergkvist, vd på Music Super Circus.

Thomas Brenermark , vice vd och projektledare på Stor­åkers McCann som ligger bakom SEB:s kampanj ”Ta hand om kärleken”, säger om musikvalet:

– Reklamen ska visa hur man genom SEB:s tjänster kan ta udden av gräl om den gemensamma ekonomin. Men vi ville inte prata pengar utan istället kommunicera via en känsla, och där passade den franska musiken bra.

Varför?

– Det ger signaler om sensualism och kärlek utan att tittarna behöver fundera över sångens innehåll. Hade vi valt en engelsk sång hade texten kommit i vägen för känslan.

Sången i fråga, ”Je serai la pour toujours” doftar 1960-tal men är specialskriven av Music Super Circus för SEB.

– Musik slår an en djupare ton och olika sorters musik ger olika sorters associationer. Vill man signalera starka känslor som smäktande kärlek går budskapet hem med en fransk touch, säger Markus Bergkvist.

Ikea rullade för ett och ett halvt år sedan ut en garderobskampanj, signerad Forsman & Bodenfors, tonsatt med fransk musik. Den blev så framgångsrik att den under förra året användes i ytterligare två kampanj­perioder.

– Garderober är ett rationellt sortiment. Vi ville göra något oväntat och valde med romantik och fransk musik att dra det hela vägen till en kul kliché. Vill man signalera romantik faller det ganska lätt ner i det franska, säger Christine Eliasson, projektledare på Ikeas marknadsavdelning.

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

IkeaSEB

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev