Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Delade meningar om värdet för annonsörerna

Publicerad: 12 Maj 2010, 07:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Kvaliteten på kundtidningarna är i dag så hög att mediebyråerna jämställer dem med vanliga betalda magasin. Men åsikterna om dess värde som annonskanal går isär.


Kundtidningen kan som annonsbärare användas som vilket magasin som helst, men det är först när annonsörens produkt har en stark koppling till varumärket bakom tidningen, som reklamen får ordentlig effekt.

– H&M:s kundtidning, eller Claes Ohlsons samarbete med Bonnier är bra exempel. Där finns tidningen i lokalen, tillsammans med de utannonserade varorna, vilket gör att det blir nära till köp, säger Frida Åberg, printchef på Carat.

John Goliats, printchef på Mindshare:

– Kan man hitta den kopplingen att bygga samarbeten runt så är det klockrent. Problemet är bara att de är svåra att hitta.

Han ser också ett problem i det att kundtidningens huvudsakliga syfte är att stärka de egna kundernas lojalitet och att man som annonsör måste ta det i beaktande när man gör medievalet.

– Man måste helt plötsligt ha ett engagemang i andra varumärken, vilket är ganska ovanligt. Sammantaget gör det att vårt intresse av att annonsera i kundtidningar är ganska lågt.

Det görs allt fler kundtidningar i Sverige. År 2002 investerades 289 miljoner kronor netto i produktion av kundtidningar, enligt IRM. Förra året låg den summan på 572 miljoner kronor. Kvaliteten har höjts och stora etablerade aktörer som Bonnier, Allers och Tidningen Vi har gett sig in i segmentet. Det finns pengar att hämta men hur annonseringen i kundtidningar har utvecklats finns det inga siffror på, det är inget som Sifo mäter. Frida Åberg är dock övertygad om att den har ökat.

– För bara fem år sedan var kundtidningarna rätt trista och identitetslösa. I dag gör man knappt åtskillnad mellan en bra kundtidning och ett betalt magasin, så för oss har de blivit betydligt mer intressanta, säger hon.

Vad innebär det för de betalda tidningarna?

– Man bedömer i mångt och mycket kundtidningar enligt samma variabler som de betalda tidningarna, så det är en hård konkurrens de kliver in i.

Jimmy Bolander, chef för cross media på Mediacom, efterlyser en bättre närvaro från kundtidningarna på nätet.

– Det digitala mediet ger snabba spridningseffekter i det att man till exempel kan skicka vidare artiklar eller länka till texter genom olika sociala nätverk.

En av Sveriges största kundtidningar är Ikea Family Live, som ges ut fyra gånger per år i en upplaga om 675 000 ex per gång. I dag är det möjligt att läsa tidningen som pdf på Ikeas sajt men utvecklingsarbete pågår.

– I England pågår ett försök att göra en helt digital version av tidningen. Efter att det arbetet utvärderats kan lansering bli aktuell också i övriga Ikea-länder, säger Christine Eliasson, kommunikationschef för Ikea Media.

Jimmy Bolander:

– Förhoppningsvis får vi se en ökad korsbefruktning mellan print och online. I dag är det få kundtidningar som har en bra sajt och därför tappar de fördelarna som webben kan tillföra.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.