Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Delade åsikter om Ipad

Publicerad: 27 Mars 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:28

Annonsaffärerna på läsplattan går fortfarande trögt. Men medan Bonnier, som investerat tungt i läsplattorna via plattformen Mag Plus, tecknar en ljus framtid är IDG mer försiktiga.


Ämnen i artikeln:

BonnierIDGIpad

Sara Öhrvall, chef för R&D på Bonnier och drivande i Mag Plus-projektet, säger om läsplattans tillstånd:

– Vi har sett ett enormt uppsving i USA, men Sverige ligger fortfarande efter. För att intressera annonsörerna måste man nå en kritisk massa, nu visar prognoser att försäljningen av tablets kommer öka kraftigt i år. Snart ser vi ett genombrott också i Sverige.

IDG har i dag tio titlar på läsplatta. De står tillsammans för ?5 procent av förlagets digitala läsande.

– Vi har extremt stort fokus på mobilen, som växer snabbt. Tillväxten för Ipad är mer blygsam, säger Pontus Jeppsson, affärschef för mobila enheter på IDG.

IDG har testat flera olika lösningar för läsplattan men kommit fram till att de flesta av läsarna använder plattan för att surfa på förlagets befintliga webbsajter.

– Behöver materialet på Ipad vara skräddarsytt och släppas en gång i månaden? Jag är inte säker på det. Det är ett printtänk som rimmar dåligt med det digitala mediets möjligheter och vad våra läsare vill ha.

Enligt uppgifter till Dagens Media har inte Mag Plus tagits emot väl av alla Bonnierredaktioner. Att digitalisera magasin som får så låg räckvidd anses vara föga arbetseffektivt och alldeles för dyrt.

Staffan Ekholm, vd på Mag Plus, förstår inte kritiken:

– Chefredaktörerna på Bonniers titlar har stor makt att ta egna beslut. Ingen tvingar dem att vara med i Mag Plus. Dessutom, att konvertera en befintlig produkt till Mag Plus tar inte mer än ett par dagar.

Läsplattorna skulle också leda till nya innovativa annonslösningar, men på den fronten har det inte hänt mycket.

– Varken kunderna, reklambyråerna eller vi vågar gå in och göra stora satsningar, eftersom få fortfarande äger en läsplatta, säger Johnny Lindqvist, chef för MEC Interaction.

Är du förvånad över att det inte lossnat för läsplattorna?

 

– Nej. Vi kommer se samma mönster som för smartphones. När det dyker upp starka konkurrenter till Apple, då tar försäljningen fart och det kan dröja ytterligare tre till fem år.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

BonnierIDGIpad

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.