De visade priset för utanförskap

En film för varje kommun i Sverige, med lokala siffror. Det var Skandia och Minnesota Communications sätt att sätta fokus på utanförskapets pris i sin senaste kampanj.

Priset för Årets samhällsengagemang i Gyllene Hjulet gick till ”Utanförskapets pris”.

– Syftet med kampanjen var att få fler att förstå att tidiga insatser är lönsamma. Tillsammans med nationalekonomer har Skandia räknat ut att varje individ som hamnar utanför kostar samhället 10–15 miljoner kronor i slutändan. När man bryter ned siffrorna på kommunnivå blir det väldigt enkelt att ta det till sig, säger Andy Pimmeshofer, vd på Minnesota Communication.

Utanförskapets pris för fem års­kullar är lika högt som hela Sveriges statsskuld, enligt Skandias uträkningar. Utmaningen låg i att skapa så mycket uppmärksamhet som möjligt kring frågan med begränsade resurser. Dessutom skulle kampanjen enbart spridas i Skandia­s egna kanaler och via sociala medier.

På kampanjsajten kunde varje kommun få fram lokala siffror som visade hur många barn som riskerar att hamna utanför samhället i just den kommunen samt hur mycket det kostar. Dessutom skulle kampanjen enbart spridas i Skandias egna kanaler och via sociala medier.

– Totalt 60 kommuner gick in i samarbete kring de här frågorna och Skandias mål var 30. Sen är det en opinionsbildande del i det. Målet var 10 debattartiklar, det skrevs 33, och ett fyrtiotal andra artiklar. Det är relativt låga tal, men goda resultat, då den primära målgruppen är de som jobbar med de här frågorna i kommunerna, säger Andy Pimmeshofer.

Publicerad 2013-03-19 22.00Uppdaterad 2015-12-06 13.51

Dela artikeln: