Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

De vinner på tv-kaoset

Publicerad: 11 Maj 2011, 04:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:11

Webb-tv och dagspress vinner på att tv-kanalerna säljs ut, enligt experterna. "Men inte i den utsträckning som vi kanske trott", säger Tobias Hedström på IRM.


Annonsörer som inte får plats i de utsålda tv-kanalerna tvingas hitta andra lösningar.

– Antingen försöker man hålla sig inom rörlig bild, som webb-tv eller bio, eller så går man till en helt annan kanal. Behöver du snabb räckvidd kan en helsida i dagspress vara ett alternativ, säger Christan Rissel, tv-chef på MEC.

Även webb-tv såldes slut fort förra året, och marknaden ökade hela 196 procent, men från låga nivåer. Totalt omsatte webb-tv, enligt IRM, 152 miljoner kronor förra året.

– Det räcker att några få aktörer flyttar pengar för att det ska få stort genomslag, säger Magnus Anshelm, vd på IRM.

Mediebyråerna har flera gånger varnat att tv-kaoset kan slå mot mediet på lång sikt, då svikna annonsörer väljer andra kanaler. IRM är inte lika säkra.

– De andra medierna fick inte pengar i den utsträckning man skulle kunna tro. Istället var annonsörerna beredda att betala mer för färre kontakter i tv, säger Tobias Hedström, analytiker på IRM.

IRM:s vd Magnus Anshelm fyller i:

– Det här visar att annonsörerna tål en prishöjning i tv, och att de har stort förtroende för mediet, säger han.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.