Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

De vill utmana Minimedia

Publicerad: 26 Maj 2011, 14:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Minimedia – som i princip haft monopol på advertorials sedan starten – får konkurrens av Tre Kronor Media, som startar ett nytt affärsområde.


Redaktionell reklam – så kallad advertorials – är en marknadsföringskanal på stark frammarsch. Trots det har Sverige i princip bara haft en aktör på marknaden i det Schibsted-ägda Minimedia.

Nu ger sig alltså även Tre Kronor Media in i matchen.

– Vi har alla läst om Minimedias succé inom Schibsted och vi känner att marknaden har plats för fler aktörer. Det finns en stor efterfrågan från våra kunder och det är ett affärsområde med en enorm tillväxtpotential, säger Niclas Fröberg och fortsätter:

– Vi kände helt enkelt att det här var för intressant för att låta det vara. Niclas Fröberg berättar att flera kunder redan visat ett stort intresse.

– Vi har testat det här på flera av våra kunder och många säger att det här är precis vad de har letat efter. Erbjudandet stärker vår portfölj och det här blir ytterligare en tjänst vi kan lägga till i vår portfölj.

Har ni några nya kunder på gång i samband med det här?

– Det har vi men det är inget jag kan gå ut med ännu. Men det är ju också befintliga kunder som kommer använda den här tjänsten.

Hur mycket räknar du med att det nya affärsområdet ska omsätta?

– Jag kan inte säga exakt hur mycket jag tror att vi kommer omsätta men vi hoppas så klart på att ha en bra omsättning redan 2012.

Det nya affärsområdet ska ledas av Johan Rikner, tidigare journalist på Sportbladet, som också har varit kundansvarig på Betway.

– Att jag har arbetat både redaktionellt och med marknads- och pr-frågor ger mig en stor fördel när vi ska utveckla affärsområdet, säger Johan Rikner.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.