Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

De vill chockhöja priserna

Publicerad: 8 november 2011, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

Tv-kanalerna och mediebyråerna laddar inför stenhårda avtalsförhandlingar. Enligt uppgift till Dagens Media kommer tv-kanalerna utnyttja den stekheta marknaden för att försöka driva igenom stora prishöjningar. "Vi kan stå inför den största prishöjningen i kommersiell tv sedan den startade", säger en mediebyråchef.


Inför årsavtalsförhandlingarna förra året vidtog tv-kanalerna en rad åtgärder för att undvika den kaosartade situationen som präglade 2010. En av åtgärderna var prishöjningar – som skulle väga upp den extrema efterfrågan. Men enligt tv-husen skrev man för billiga avtal igen – vilket ledde till ny turbulens.

När byråerna och tv-kanalerna nu förbereder nya förhandlingar är det många som fruktar stora prishöjningar. Kanalerna har inte hunnit träffa alla byråer, men Dagens Medias källor uppger att TV4 höjer bruttopriset med 15–20 procent. SBS vill enligt uppgift höja bruttopriserna med mellan 8 och 10 procent medan MTG TV sannolikt också höjer tvåsiffrigt.

– Jag har varit med och sett alla årsförhandlingar sedan 1990-talet och detta försök till prishöjning blir historiskt, säger en mediebyråkälla.

Johnnie Åkerström, tv-chef på Bizkit, tycker att kanalerna borde välja en annan väg.

– En del kanaler flaggar för riktigt stora prishöjningar och jag kan tycka att det är ganska märkligt då ingen vet vad som händer med efterfrågan på tv till nästa år. Tv-husen gör rekordvinster samtidigt som de levererat en sämre produkt till kunderna. De borde maximera lagren istället för att höja priserna, våra kunder har ju en smärtgräns innan de väljer andra medie­kanaler.

I övrigt är det mesta osäkert, då storannonsörerna håller på hanen med anledning av situationen i Grekland. Patrick Walli­n, tv-chef på Mediacom, säger dock att intresset för att teckna årsavtal hos hans kunder är fortsatt stort.

– Minst lika stort som förra året, om inte större. Men det är inte så konstigt, har man inget årsavtal är det inte säkert att man kommer in i tv över huvud taget, säger han.

Hur ska marknaden agera för att undvika ett nytt tv-kaos?

– De kommersiella tv-kanalerna måste bli duktigare på att producera bättre program, för jag tror inte att man kan räkna med att det totala tittandet ska öka. SVT har fortsatt stort tittande trots att det inte har varit några större sportevenemang, och det är inte bra för oss.

Finns det någon smärtgräns för hur stora prishöjningar ni kan gå med på?

– Den kommer variera för varje kund. Vissa kanske inte alls accepterar någon alls innan de byter huvudmedium, andra har kanske inte något val. Men kanaler som vrider på för mycket kommer att tappa andelar. Om annonsörer dessutom känner att de blivit sämre behandlade av någon kanal kan man ju gissa var de kommer att dra ned.

News Pilot

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.