Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

De vann årets Brand X

Publicerad: 4 december 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:02

Med reklamtävlingen Brand X får studenterna på Berghs chansen att pröva sina vingar i skarpt läge. För årets uppdragsgivare Ikea är samarbetet samtidigt ett lysande tillfälle att få in nya idéer och infallsvinklar på marknadsföringen.


Brand X är en årlig reklam­tävling där heltidsstudenter på Berghs School of Communication får möjlighet att ta fram skarpa kampanjförslag för annonsörer som Siemens, Water Aid och Jernhusen.

Brand X är en årlig reklamtävling där heltidsstudenter på Berghs School of Communication får möjlighet att ta fram skarpa kampanjförslag för annonsörer som Siemens, Water Aid och Jernhusen.

I år fick totalt 180 studenter, eller 24 grupper, två veckor på sig att sätta tänderna i briefen från årets uppdragsgivare Ikea Communications.

Målet var att skapa ett förslag på hur Ikea Foundations kan kommunicera sitt samarbete med Unicef och Rädda Barnen.

– Studenterna var väldigt analytiska och jag blev överraskad över hur duktiga de redan är. Det är klart att man inte kan använda alla idéerna rakt av, men grupperna hade genomgående fantastiska presentationer, säger Tina Björeman på Ikeas press- och pr-avdelning.

Vad kom de fram till?

– Bland annat var de väldigt förvånade över att vi pratar så lite om den del av Ikea som jobbar med sociala insatser.

Camilla Wallander är rektor på Berghs:

– Det här är första gången som de får komma ut och arbeta på riktigt. Studenterna lär sig att förstå sin egen roll i gruppen och hur de själva kan bidra på ett bra sätt, säger hon.

Totalt fick tre grupper hedersomnämnanden för områdena presentation, genomförbarhet samt idé och koncept.

– Vi tyckte det var spännande att utmana Ikea. Därför frångick vi briefen något, säger Fredrika Frenkiel i Grupp 13, som fick hedersomnämnandet för bästa koncept.

Hedersomnämnandet för genomförbarhet gick till Grupp 2.

– Vi bestämde oss för att inte föreslå så stora förändringar utan istället förenkla budskapet, säger Oscar Nilsson.

Bästa presentation stod Grupp 8 för.

– Vi ville att presentationen skulle vara lättillgänglig eftersom den ska kommuniceras till så många olika interna grupper på Ikea, säger Philip Bratt, som var med i gruppen.

Om något från de tre gruppernas presentationer kommer utvecklas till riktiga koncept är i dagsläget oklart.

– Även om alla inte riktigt hade fångat helheten fanns det guldkorn i väldigt många grupper, säger Tina Björeman.

Vilka nya perspektiv får ni av att jobba med studenter?

– Vi får udda infallsvinklar och det beror på att det är en ny generation som ställer andra frågor. De gav verkligen järnet och hjälpte oss att spränga ramarna.

Segrare utsågs i tre kategorierBästa konceptBästa genomförbarhetBästa presentation

Grupp 8: Marc Östlund, Philip Bratt, Magnus Norman, Lie Barrén, Vera Nordling och Ebba Körlof Sundberg.

Grupp 13: Fredrika Frenkiel, Olof Lindh, Louise Dustler, Michelle Johnsson, Jacob Leksell, Frida Östhem och Lina Perdius.

Grupp 2: Oscar Nilsson, Erik Arildsson, Calle Carls Cederholm, Hampus Färdig, Josefine Björkman och Eric Apelskog.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.