Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

De trotsar krisen

Publicerad: 23 September 2009, 12:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Här är bilmärkena som ökar försäljningen under 2009.


Mitt i den djupa lågkonjunkturen – där nybilsförsäljningen minskat med hela 24 procent – går fem bilvarumärken mot strömmen:

Mitsubishi, Kia, Suzuki, Mercedes och Hyundai drar ifrån – och ökar sin försäljning.

Nybilsregistreringen för Mitsubishi har under årets första åtta månader ökat med 26 procent, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Ökningen sker dock från en låg nivå – totalt registrerades 2 280 bilar under perioden.

Under januari-juli i år minskade Mitsubishi sina medieinvesteringar med hela 48 procent, till 13 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar.

Niklas Larsered, marknadschef på Mitsubishi, förklarar att organisationen lagt mer fokus på återförsäljarna:

– Vi har fokuserat våra krafter på deras kommunikation och låtit dem vara med och besluta om hur vi kan nå ut lokalt på bästa sätt, säger han.

Dessutom har Mitsubishi gjort om sin kundtidning. Den tidigare ”Mitsubishi Motor Magazine”, som kom ut två gånger per år, har gjorts om helt.

Tidningen har bytt namn till ”Fits your life”, vilket även är Mitsubishis tagline, frekvensen har utökats till fyra nummer per år, formatet har gått från A4 till A3 och omfånget har minskats från 88 till enbart 8 sidor. Första numret kom i mars i år.

– Istället för ett rent säljverktyg syftar tidningen nu till att öka stoltheten och lojaliteten till  varumärket. Genom att minska omfånget har vi också fått folk att läsa tidningen istället för att bara bläddra igenom den lite snabbt. Nu hinner man läsa den under ett toalettbesök.

I och med årets ökning ligger Mitsubishis marknadsandel nu på 1,71 procent. Vid samma tidpunkt förra året låg marknadsandelen på 1,03 procent.

– Självklart hoppas vi kunna hålla en konstant försäljningsökning under resten av året, men om vi kan behålla vår nuvarande marknadsandel när vi går ur 2009, då är vi väldigt nöjda, säger Niklas Larsered.

Kia är dock det varumärke som ökat allra mest av bilföretagen. Till och med augusti ökade nybilsregistreringen med hela 46 procent. Marknadsandelen har därmed ökat från 2,38 procent till 4,56 procent. Detta trots att medieköpen minskat med 13 procent. Marknadschefen Maria Edbohm tackar bland annat den långa garantin, som är på fem respektive sju år, för ökningen.

– I grunden är det en bra produkt, men det är såklart inte allena saliggörande. Jag tycker att vi har vågat göra annorlunda reklamkampanjer jämfört med andra bilvarumärken, säger hon.

Kia har valt att rikta sig till en vanligtvis inte så bilintresserad målgrupp och har bland annat sponsrat Stockholm Fashion Week och synts i samband med filmsuccén ”Män som hatar kvinnor”.

– Många bilvarumärken gör reklam riktad till dem som är väldigt bilintresserade, men vi försöker vända på det och rikta oss till någon som vill ha funktionen och designen, men kanske inte bryr sig om hur många hästkrafter bilen har.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.