Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

De toppar listan

Publicerad: 17 Mars 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09

DDB Stockholm och Saatchi & Saatchi toppar nomineringsligan inför årets upplaga av Guldnyckeln. Det visar Dagens Medias sammanställning av samtliga nominerade bidrag i Guldnyckeln 2015.


Guldnyckeln, arrangerad av branschorganisationen Swedma, premierar landets bästa direkt- och relationsmarknadsföring.

En marknadsföringsdisciplin som under decennier har handlat om fysiska utskick och brev i brevlådan, men som har förändrats i grunden i takt med teknikutvecklingen. Den digitala utvecklingen gör även att mer och mer av företagens kommunikation involverar möjligheter till direkt och mätbar interaktion med mottagaren.

I startfältet inför årets tävling är det inte dedikerade specialistbyråer inom direktmarknadsföring som har flest vinstchanser. Istället är det breda byråer som DDB Stockholm, Saatchi & Saatchi, ANR BBDO och Volontaire som kammat hem flest nomineringar. En förklaring kan vara att Guldnyckeln under de senaste åren jobbat för att bredda tävlingen. Juryordföranden Hanna Steiner, vd för reklambyrån Pool, pekar som en förklaring på att fler och fler kampanjer innehåller direkta element.

– Nu finns det så stora möjligheter med ny teknik. Direktmarknadsföring är en kategori som blir mer och mer intressant. I dag krävs det att du är väldigt relevant för att nå fram med ett budskap. Då är det bra om du kan vara direkt, säger hon.

En stark trend är mobil direkt­kommunikation.

– Mobilen är framtiden för all typ av kommunikation. Vi konsumerar kommunikation allt mer ”on the go”. Men det är också en väldigt personlig kanal. På så sätt driver det kategorin direktmarknadsföring. Där är det intressant att man, via positionering, kan nå en grupp som befinner sig på en viss plats.

En annan spaning är att flera lösningar innehöll en social aspekt, där själva kampanjen byggde på att den upplevdes tillsammans med andra. Lisebergs kampanj ”Den roliga kön” och ”Popagandas Instasläpp” var två sådana exempel.

Ny teknik, som i sig ger möjligheter till kreativa lösningar, är en annan stark trend i årets startfält.

– Att använda ny teknik på innovativa sätt var en genomgående trend. Både kreativt, för att kunna rikta budskap, och för att kunna fånga folks uppmärksamhet med ny teknik.

Volvos virtuella provkörningar och Umeå Energis ”Living with lag” är två exempel där en ny teknisk lösning – virtual reality-headsetet Oculus Rift – ligger helt till grund för kampanjen.

Flera av kampanjerna har vunnit i andra tävlingar. Ett exempel är ”Living with lag”, som prisats i såväl pr- som reklamtävlingar.

För juryn blir det allt mer utmanande att mejsla ut vad som är direktkommunikation – och vad som inte är det.

– Det är generellt sett svårt att göra avgränsningen i och med att kampanjerna blir allt mer komplexa. Jag tror att mer och mer kommunikation måste bli direkt för att folk ska vilja ta till sig saker. Stor massiv massmarknadsföring blir svårare och svårare att få bra effekt av, säger Hanna Steine­r.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.