Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

De ströp reklamen – trots tv-kaoset

Publicerad: 11 Maj 2011, 04:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:08

Trots den glödheta tv-marknaden väljer fler mediehus att hålla tillbaka sina externa medieköp. Något som får skarp kritik från mediebyråerna. "Det är märkligt att man inte investerar mer", säger Laura Mähler, tv-chef på OMD.


Tv-marknaden är glödhet – men flera mediehus tappar tittare. Trots det har Prosieben och MTG TV inte gjort någon marknadsföringsoffensiv, enligt siffror som Sifo tagit fram på uppdrag av Dagens Media.

TV6:s reklamköp kapades med 80 procent under det första kvar- talet 2011. T V3, en kanal som befinner sig i djup kris, har ökat marginellt medan Kanal 5 investerat 8 procent mindre än vid samma period förra året. Detta trots att reklamkanalerna höll tillbaka marknadsföringen under förra årets OS-kvartal.

– Man tycker ju att de borde öka köpen, särskilt med tanke på att det är slutsålt i kanalerna, säger Laura Mähler.

I MTG:s fall syns dessutom de trailers man visar för färre och färre tittare, med tanke på tittartappen, Då måste man gå utanför sitt eget medie, säger Patrick Wallin, tv-chef på Mediacom.

– Det här är något som vi har haft synpunkter på länge. När man har hamnat i en negativ spiral är det dyrt att komma ur.

Siffror över tittandet för det första kvartalet 2011 visar att MTG och Prosiben backar, medan storsatsande TV4 och SVT står starka. Carina Andersson, tv-chef på Maxus:

– SVT och TV4 har hamnat top-of-mind hos tittarna. MTG och Pro- sieben har haft en alldeles för tunn marknadsföring, de behöver påminna tittarna om programutbudet. Det fungerar inte bara att traila i de egna kanalerna när tittarlagret sjunker.

Dessutom har vissa tv-kanaler haft svårt att anpassa sig till nya plattformar, menar hon:

– Det mobila surfandet kommer att vara lika stort som desktop sur- fandet inom något år och en mobil applikation bör vara prioriterad av MTG, som just nu inte har någon. Det ter sig märkligt då det mobila surfandet ökar starkt.

Kanal 5:s marknadschef Jan Loosme vill inte kännas vid siffrorna från Sifo, som visar brutto- investeringar. Han säger att de har ”en bra budget för 2011”.

– Vi har skruvat upp köpen. Kanal 9 har fördubblat köpen och Kanal 5 har ökat cirka 30 procent.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.