Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

De startar kampanjbyrån Reform Act

Publicerad: 19 Mars 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:34

Reformklubben, digitalbyrån Dear Future och Tre Kronors kreative chef. Det är aktörerna som bildar nya byrån Reform Act.


Ämnen i artikeln:

Reformklubben

– Vi ska vara 20 personer inom ett par år, säger David Ziemsky, som blir vd för det nya bolaget.

När fackförbundet Kommunals styrelse sammanträder påminns de numera ständigt om vilka de faktiskt jobbar för: medlemmarn­a. På en stor väggmålning finns 500 av dem av­bildade.

Muralen är ett manifest resultat av Kommunals visionsarbete. Väggmålningen är också frukten av digitalbyrån Dear Futures första samarbete med pr-byrån Reformklubben.

För att få medlemmarna att delta i förändringsarbetet lockades de att säga sin mening – genom löftet att 500 av dem som bidrog skulle få vaka över styrelsens framtida arbete. Över 10 000 deltog.

– Styrelsen ser alltid medlemmarna på väggen när de fattar viktiga beslut. Det var vårt sätt att visa att det absolut viktigaste i fackförbundet är medlemmarna och ett sätt att få dem på fötter och agera. Det är precis den typen av projekt som vi vill jobba med i den nya byrån, säger Jakob Ohlsson, vd för Dear Future.

Han och Jacob Åström startade Dear Future efter att ha gjort sig riksbekanta för det kontroversiella projektet ”Noko Jeans” – producerade i den slutna diktaturen Nordkorea.

– Vi har gjort jeans i Nordkorea, det är det ingen som gjort i världen förut. Detta ska vara större än det, vi ska göra sådant som inte gjorts tidigare, säger Jakob Ohlsson.

Med ett paket Singoalla mellan sig sitter Jakob Ohlsson, Reformklubbens Birgitta Klingberg Pagot och Tre Kronors kreative chef David Ziemsky runt ett konferensbord i Reformklubbens lokaler på Kungsgatan i Stockholm. De berättar om sin vision: att starta en byrå ”som inte finns på marknaden i dag”.

I början av april flyttar Dear Future in hos Reformklubben. I maj ansluter David Ziemsky, som blir vd för den nya byrån Reform Act. Namnet är hämtat från ”The Great Reform Act” – en milstolpe i brittisk politisk historia.

Reform Act ska specialisera sig på att driva integrerade kampanjer som skapar engagemang och opinion. Som har kraften att få folk på fötter – och agera.

– Våra kunder, både organisationer, kommuner och företag, lever i en väldigt politisk marknad. De har ett intresse av att förändra attityder och förflytta positioner i politiska frågor, säger Birgitta Klingberg Pagot.

Tidigare har Reformklubben tvingats anlita underleverantörer för att kunna genomföra stora kampanjer. Med Reform Act hoppas man kunna täppa till ett hål på marknaden.

– Ingen av våra kunder inom välfärdssektorn har en byrå som kan erbjuda dem total kommunikation. Vi vill ha den kunskapen i huset så att vi kan hålla i hela och totalt integrerade kampanjer, säger Birgitta Klingberg Pagot.

Dear Future-gänget ska stå för den digitala kompetensen. Reformklubben bidrar med pr- och branschkunskapen. David Ziemsky ska garantera rigorös uppföljning och mätbarhet.

– Jag har haft förmånen att sälja prylar för våra uppdragsgivare under de senaste tio åren. Men jag har alltid vurmat för välfärdsfrågor. När det nu dyker upp en pr-byrå som har det som marknad och funderar på hur man kan applicera kommersiella strategier i verksamheter som inte är fullt lika vältränade på det har jag något att bidra med, säger han.

Vad blir unikt med Reform Act?

– Uniciteten består i att erbjuda total kommunikation för uppdragsgivare inom välfärdssegmentet. Det finns ingen annan som gör det i Sverige i dag.

Samarbetet får en inledande vitamininjektion genom ett studiebesök på Blue State Digital – byrån som ansvarade för den digitala strategin bakom Obamas kampanjer 2008 och 2012.

För Jakob Ohlsson är målet med Reform Act lika klart som ambitiöst.

– Om fem år ska inte vi åka till Blue State Digital och be om råd. Då är det Blue State Digital som ska åka hit och fråga om råd om hur man driver kampanjer. Det är min vision, det ska fanimej stå i bolagsordningen, säger han.

reformklubben + dear future

Startades av:

Pr-byrån Reformklubben startades 2011 av Fredrik Runsiö, Birgitta Klingberg Pagot, Ida Strutt och Fredrik Larsson.

Samtliga med ett förflutet på Gullers Grupp. Byrån har 14 medarbetare och fokuserar på kommuner, organisationer, företag inom välfärdsområdet, och inom hälsa och sjukvård.

Specialitet:

Digitalbyrån Dear Future är specialiserad på att driva engagemang. Dear Future har till 50 procent affärer med kommersiella företag och till 50 procent med idéburna organisationer. Den senare halvan av verksamheten går in i Reform Act, medan Dear Future finns kvar och jobbar vidare med företagsaffären.

Ägs av:

Ägs till 51 procent av Reformklubben. Dear Future och David Ziemsky får en minoritetspost vardera. Reform Act ska även knyta till sig ytterligare några nyckelpersoner.

News Pilot

Ämnen i artikeln:

Reformklubben

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.