Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

De små förlagen breddar sig

Oneshots, nya sajter, debattkvällar, dokumentärfilm och Norge-expansion. De små förlagen breddar snabbt verksamheten – för att hitta nya pengar.


Publicerad 2012-09-11 21:00
Uppdaterad 2015-12-06 14:07

Ämnen i artikeln:

Offside

Dela artikeln:

Löpning, cykling och skidåkning blir allt populärare. Det har spelat Runner’s World och cykeltidningen Kadens i händerna.

Runner’s World, som ges ut av Springtime Electronic Publishing, har sedan tidningen började mätas för knappt ett år sedan ökat räckvidden och når nu 106 000 läsare, enligt Orvesto Konsument 2012:1.

Samtidigt fördubblade för­laget vinsten förra året till 2,6 miljoner kronor. Systertidningen Kadens, som ges ut av bolaget On the Run, ökade också vinsten och gjorde ett resultat på 1,3 miljoner kronor förra året.

Nu siktar Runner’s World på Norge-expansion.

– Vi har licensen i Norge för Runner’s World, men även Bicycling, Women’s Health och Men’s Health. Men det är främst Runner’s World vi tittar på, säger marknadschefen Jojje Borssén.

I juni köpte Springtime Electronic Publishing 51 procent av tidningen Fitness. Eftersom Fitness distribueras av Tidsam kommer även Runner’s World och Kadens in i Tidsam. Det ger dem en kraftigt utökad distribution – från cirka 1 200 försäljningsställen till närmare 2 500.

Konsekvensen blir ökad upplaga och troligtvis en ökad försäljning.

– De senaste åren har lösnummerförsäljningen legat ganska stilla, medan vi haft en stadig tillväxt på annons och prenumeration.

Även Filter och Offside ökar räckvidden. Filter har på tre år gått från 23 000 läsare till 80 000 läsare i senaste Orvesto Konsument. Offside har ökat från 65 000 till 68 000 läsare.

Koncernen vilar dessutom på ett tredje ben med uppdrags­publicering och bokutgivning.

Under hösten drar bolaget igång debatt- och musikkvällar och har producerat en kortdokumentär om Anton Hysén för SVT.

– Vi har alltid gjort så att vi börjar med det vi tycker är roligt och sen ger vi oss fan på att det ska bli lönsamt. Men det är klart att några projekt har stupat på idéstadiet när vi insett att vi begår ekonomisk harakiri, säger bolagens vd Tobias Regnell.

Det finns även idéer till nya printprodukter.

Också Språktidningen har haft en positiv räckviddsutveckling och når nu 63 000 läsare. Tidningen har omkring 20 000 prenumeranter.

Inom förlaget finns också Modern Psykologi, samt Forskning & Framsteg.

Förlaget satsar framför allt på oneshots när det gäller nya printprodukter. Lagom till bokmässan ger man ut en oneshot om nordiska språk i 10 000 exemplar.

– Vi gör så här för att testa olika idéer, men också för att väcka intresse hos målgruppen, säger ägaren Patrik Hadenius.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.