Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

De slåss om att göra mobilen till plånbok

Publicerad: 23 januari 2013, 07:47
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:58

Internationella nätjättar som Google, kortgiganter som Visa och en trio svenska initiativ. Det är några av aktörerna som slåss om att få bli framtidens plånbok.


Ämnen i artikeln:

Mobil

– Vi ska ha en miljon användare innan året är slut, säger Olivera Andersson, kommunikationschef för uppstickaren Seamless.

Att 2012 blev mobilens år i Sverige är ingen överdrift. 58 procent av 15-74-åringarna, omkring fyra miljoner individer, ägde en smart mobil enligt Mediavisions mätning under tredje kvartalet 2012.

– Trots den höga penetrationen tror vi på en kraftig tillväxt under kommande år, säger Ingrid Salomonsson, analytiker på Mediavision.

2013 är prognosen att ytterligare en miljon svenskar kommer att skaffa en smart telefon

Enligt en rad aktörer som Dagens Media har pratat med börjar nu kampen på allvar om vem som ska kunna tjäna multum på att förvandla mobilen till en plånbok för den svenska marknaden. En utveckling som också kommer att skapa en ny kanal för riktad marknadsföring på individnivå.

Visionen är att kunderna enkelt och säkert ska kunna betala i butik genom att bara lägga sin telefon mot betalterminalen och godkänna beloppet med en pin-kod. Det görs möjligt via så kallad närfältskommunikation, NFC. Även betalningar mellan privatpersoner kommer att kunna göras via mobilen.

Men de resursstarka internationella aktörernas lösningar, till exempel Google Wallet, Apple Passbook och Pay Pal Wallet, har antingen inte lanserats i Sverige eller saknar funktionalitet för mobila betalningar i butik.

– Vi har dessvärre ingen information om tajming för Google Wallet i Sverige, säger Emma Stjernlöf, nordisk kommunikationschef med inriktning på företagskommunikation.

Dagens Medias genomlysning av marknaden visar att det är de inhemska lösningarna som kommer att kriga hårdast. De svenska mobiloperatörernas gemensamma mobilapp "Wywallet" genomför just nu ett pilotprojekt tillsammans med en snabbmatskedja. De också "öka sin synlighet" i termer av marknadsföring under årets början.

– Jag är ganska övertygad om att vi är den största mobila betaltjänsten i Sverige, säger marknadschefen Adam Hasslert.

Storbankernas "Swish" ser betalningar mellan företag och privatpersoner "som ett nästa logiskt" steg. Men ännu är inget beslut om när det ska ske taget.

– Förhoppningen och tron är att vi ska bli den fördragna mobila plånboken gällande betalningar mellan privatpersoner, säger Daniel Wahlström chef för mobila lösningar på Danske Bank, en av bankerna bakom Swish.

Att Swish har direkt tillgång till kundernas bankkonton – som är själva navet i många människors ekonomi – är en uppenbar fördel.

Men klart längst har den kaxiga svenska uppstickaren Seamless – som vill "döda" betalkorten och struntar i bankerna – kommit. Deras mobila plånbok SEQR går redan att betala med i bland annat hundratals butiker inom kedjorna Willys, Hemköp och Prisxtra, en handfull McDonald's-restauranger samt småbutiker som trendiga Papercut.

– Vi har inga egentliga konkurrenter. Ingen har den tekniken som vi har utan mellanhänder. Vi är ensamma i världen med detta, säger Olivera Andersson, kommunikationschef på Seamless.

Nu ska de skaffa reklambyrå och marknadsföra SEQR brett under 2013. En svaghet är att bankerna inte är med på tåget, vilket gör att betalningarna inte dras direkt från kundens konto. Istället betalas kalaset i efterhand via fakturor. Den svagheten delas av Wywallet, som dock erbjuder betalaning via kort.

Den mobila plånbokens breda genombrott lär dock inte ske än på ett par år. Iphone saknar i dagsläget stöd för NFC. Marknaden riskerar till en början att splittras mellan många olika konkurrerande betallösningar när drömscenariot för kunden vore om banker, kortföretag, teknikbolag och handlare kunde samarbeta för att skapa en standard.

– Det är alltid många som ser en stor möjlighet när det är dyker upp en ny marknad. Vi får se vilka som kommer att finnas kvar på sikt, konstaterar Adam Hasslert.

Så fungerar deras mobila plånböcker

Wywallet (Telia, Tele2, Telenor och Tre)

• Appens användare kan skicka pengar till varandra, betala sms-köp, samt handla i webbshoppar och appar.

• Kunden betalar antingen med pengar som denne fört över till sitt Wywallet-konto, via ett betal- eller kreditkort (Visa, Mastercard och Maestro) eller i efterhand via faktura.

• Kommer att kosta 1 krona per överföring mellan personer efter sista juni 2013. Kostanden för att betala i butik betalas av handlarna.

• Har inlett ett pilotprojekt för betalning i butiker och har stöd för NFC.

Swish (Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank)

• Appen tillåter användaren att skicka pengar till andra Swish-användare med hjälp av deras mobilnummer. Saknar i dag möjligheter för att betala i butik.

• Kopplar ihop bankontot direkt med mobilnumret via kundens internetbank, med hjälp av mobilt bank-id.

• Kostnadsfri de första sex månaderna, sedan ska bankerna ta betalt, vilket blir sommaren 2013. Prisättningen sker individuellt av respektive bank. Swedbank tar 5 kronor per månad och 1 krona per genomförd betalning.

SEQR (Seamless)

• I Seamless lösning för mobila betalningar i butik, SEQR, skannar konsumenten en QR-kod på kassaterminalen och godkänner sedan transaktionen via pin-kod.

• Även kostnadsfria överföringar av pengar mellan mobiltelefoner hanteras med appen. Konsumenten betalar sedan via faktura varje månad. Allt är gratis för konsumenten.

• Genomförde ett pilotprojekt tillsammans med SBAB och ett antal detaljhandlare som nyligen avslutades.

• I oktober 2012 valde Axfood (Hemköp, Willys och Prisxtra) att införa SEQR. Kjell & Company, Max och skiddestinationen Åre har gjort samma sak.

Övriga internationella aktörer:

• Apple Passbook, samlar biljetter, kundkort och kuponger.

• Google Wallet kopplar ihop kreditkort med Google Checkout.

• Isis, startat av de amerikanska mobiloperatörerna AT&T, T-Mobile och Verizon.

• Pay Pal wallet, lanserat av Ebay-ägda transaktionstjänsten Pay Pal.

• Pay Pass Wallet, lanserat av kreditkortsjätten Mastercard.

• V.me, som Visa står bakom.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mobil

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.