Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

De ska utse Sveriges mest kreativa reklam

Publicerad: 20 Januari 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:16

Jacob Nelson, Hanna Björk och Kalle Widgren är några av de kategoriordförande som ska leda juryarbetet i reklamtävlingen Guldägget i år.


Sedan tidigare står det klart att det är Tom Beckman, kreativ chef på pr-byrån Prime, som fått rollen som juryordförande i Reklam-Sveriges mest prestigefyllda tävling Guldägget.

Nu presenteras årets kategoriordförande. Marie Wollbeck, Hanna Björk, Jacob Nelson, Pia Dueholm, Kalle Widgren och Fredrik Simonsson är de som ska hjälpa Tom Beckman att utse årets bästa reklam.

– Som alltid hoppas jag på mycket diskussioner. I de kategorier som jag är med och bedömer är det inte så självklart längre vad som är reklam och inte reklam. Är det här en pr-kampanj eller vad är det? Det är samtal jag ser fram emot, säger Hanna Björk, kreativ chef på Åkestam Holst, som ska leda kategorierna PR, Event och Onlinefilm – som är en ny kategori.

Hanna Björk tror att det blir en kategori med många bidrag.

– På nätet har man ju ofta obegränsat med utrymme, så det är inte omöjligt att det blir en del längre filmer. Det ska bli spännande att se hur folk har tolkat kategorin, det kan ju vara allt möjligt rörligt på nätet.

Jacob Nelson, copywriter på Forsman & Bodenfors, blir ordförande för Film, Radio och Integrerat. Han ser fram emot juryarbetet.

– Det är kul att prata med andra människor i branschen om alla jobb som producerats under året och ägna sig helhjärtat åt reklam, nörda in på det på ett sätt som man inte tillåter sig att göra på jobbet.

Vad kommer du att titta efter?

– Nu mer än någonsin handlar det om att hålla kvar tittaren respektive lyssnaren. Att vara så intressant och berätta något på ett nytt eller spännande sätt, så att man inte byter kanal. Människor har blivit mer otåliga, reklam måste vara mer underhållande i dag än för 10 eller 30 år sedan, säger Jacob Nelson.

Samtidigt vill han inte säga att det var bättre förr.

– Det är så tråkigt och tjatigt med människor som pratar om att allt har blivit sämre. Vi har också helt andra förutsättningar i dag. Reklamen har blivit bättre. Det ställs högre krav och det gäller framför allt filmmedier. Det är mitt löfte inför juryarbetet, att aldrig vara bakåtsträvande.

Kalle Widgren, creative director på TBWA Stockholm, som ska leda juryn i kategorierna Digitalt, Mobilt och Direkt, tycker att det är en viktig uppgift för en kategoriordförande att få alla att verkligen säga vad de tycker, att elda på en öppen och ärlig diskussion där man jämför vad som är bra med olika idéer och inte bara letar fel.

– Jag vill inte uttala mig om vad man bör leta efter. Men det som ofta är mest intressant är de jobb som tillför något värde eller någon nytta till människor. I de kategorier vi har finns det bra förutsättningar för det, säger han.

Här är jurygruppernas ordförande

 

Kategori Design:

Marie Wollbeck, creative director och partner BAS

Kategori PR, Event och Onlinefilm:

Hanna Björk, kreativ chef Åkestam Holstw

Kategori Film, Radio och Integrerat:

Jacob Nelson, copywriter Forsman & Bodenfors

Kategori Hantverk:

Pia Dueholm, executive producer Ingo

Kategori Digitalt, Mobilt och Direkt:

Kalle Widgren, creative director TBWA Stockholm

Kategori Alternativa Media, Tidningsannonsering och Utomhus:

Fredrik Simonsson, art director DDB Stockholm

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.