De ökade mest under 2014

2015-02-03 23:00 Ylva Larsson  

Ett spelbolag, ett läkemedelsföretag och en mejerijätte. Det är annonsörerna som ökade sina medieinvesteringar mest 2014.

Under 2014 lade Sveriges 25 största annonsörer tillsammans 10,3 miljarder kronor brutto på reklamköp, exklusive internet och direktmarknadsföring, enligt Sifo reklammätningar. Det är en ökning med 21 procent sedan året innan då siffran var 8,5 miljarder.

De annonsörer som ökat sina medieinvesteringar mest är Betsson, Arla och Glaxosmithkline, med varumärken som Alvedon och Nezeril.

Under 2014 köpte Betsson reklam för 360 miljoner kronor, en ökning med 197 procent. Glaxosmithkline ökade sina medieinvesteringar med 97 procent, till 287 miljoner kronor.

– Vi vill bli mer synliga i Sverige. Vi vill med vår närvaro visa vilka vi är och vad vi vill. Vi märker att intresset för oss ökar nationellt och det är vi glada för, säger Simon Rothstein Frankander, kommunikationschef på Glaxo­smithkline.

Arla köpte reklam för 514 miljoner kronor brutto förra året. Det är en ökning med hela 85 procent sedan 2013.

– Vi behöver stärka och rusta våra varumärken för den konkurrens som finns, både från handelns egna varumärken, som tar större andelar, och internationell konkurrens, säger Patrik Hansson, affärsområdeschef på Arla.

– Vi har underinvesterat tidigare i förhållande till vad vi behöver göra i praktiken. Vi har starka varumärken och behöver kommunicera dem.

Under året har mjölkjätten varit hårt ansatt. ”Mjölkdrickare riskerar att dö i förtid”, rapporterade flera medier, samtidigt som havremjölkstillverkaren Oatly kampanjade med budskapet ”No milk. No soy. No badness” och ”It’s like milk, but made for humans”. Efter det stämdes Oatly av branschorganisationen Svensk Mjölk.

Patrik Hansson menar dock att Oatlys offensiv inte har påverkat Arlas mediestrategi.

– Det finns alltid små nisch­aktörer, men det är inte så att det som Oatly gör har större påverkan på vår nuvarande affär. Vårt sätt att stå emot opinionsbildning är att lyfta fram alla bra egenskaper med mejeriprodukter som är vetenskapligt dokumenterade, som den stora andelen opinionsbildare står bakom.

Under 2014 var tv det överlägset största mediet i Arlas mediemix med 412 miljoner kronor brutto investerade. En ökning med 80 procent.

– Det är fortfarande det bästa mediet för att nå konsument, men vi tittar över vår totala medie­budget så att en större andel ska gå till nya digitala medier, säger Patri­k Hansson.

Under 2015 planerar Arla att öka sina investeringar i digitala medier och content marketing från 20 procent till 25 procent. Nyligen meddelade Arla att de inlett ett samarbete med TV4 om deras nya förkvällsprogram ”Vardagspuls”, som ska ha fokus på hälsa.

– I stället för traditionell tv-reklam vill vi att konsumenterna ska interagera och indirekt associera Arla med den satsningen. Det är en långsiktig strategisk satsning att vi ska associeras med hälsa och ta vårt ansvar gent­emot svenska folket.

”Naturens egen sportdryck”, ”Upptäck det goda med Arla”, ”Svenskt smör” och ”Familjefavoriter” är exempel på Arla-kampanjer under 2014. Enligt Patrik Hansson har de ökade investeringarna i reklam gett effekt.

– Vi ser en korrelation mellan ökad försäljning och att varumärket blir mer omtyckt när vi gör bra kommunikation. Därför är vi måna om att ha bra kommunikation när vi kommunicerar.

<-> XX

De största anonsörerna 2014

Exklusive internet och direktmarknadsföring.

Annonsör 2013 2014 Förändring

Ica 661,9 707,5 6,9%

Unilever 504,8 702,8 39,2%

Svenska Spel 389,7 586,7 50,6%

Telia 437,8 572,9 30,9%

L’Oréal 441,5 518,2 17,4%

Arla 276,6 514,1 85,9%

Elgiganten 567,3 463,1 -18,4%

Viasat 304,2 445,3 46,4%

Unibet 259,3 413,4 59,4%

Telenor 418,9 412,5 -1,5%

Coop 361,1 410,7 13,7%

Tele2 312,8 384,9 23,1%

Procte r& Gamble 507,8 379,1 -25,3%

Tre 396,1 374,8 -5,3%

Betsson 121,3 360,9 197,6%

Volvo 317,5 349,5 10,1%

McDonalds 304,7 345,9 13,6%

Volkswagen 336,5 339,8 1%

Orkla Foods 293,4 336,3 14,6%

Mio 219,1 301,6 37,7%

Ikea 267,3 295,9 10,7%

Glaxosmithkline 146,1 287,9 97,1%

Max 193,2 279,1 44,4%

H&M 224,2 271,6 21,2%

Comviq 256,2 264,5 3,2%

Totalt: 8 519,1 10 319,3 21,1%

Källa: Sifo reklammätningar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt