Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

De lägger miljontals kronor på utbildning

Publicerad: 10 November 2010, 05:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

När konkurrensen om talangerna hårdnar blir vidareutbildning ett viktigare vapen. Men skillnaderna mellan olika byråer är avgrundsdjupa. "Det är en av de sista kostnaderna jag skulle spara in på", säger Peter Erikson, vd på Grayling.


Ämnen i artikeln:

Sveriges kommunikationsbyråerDDBEhrenstråhlePrimeCohn WolfeGrayling

För att stärka kompetensen, och behålla sina medarbetare, satsar byråerna stora summor för att utbilda sin egen personal. Men skillnaderna mellan hur mycket olika arbetsplatser investerar är stora, visar Dagens Medias undersökning.

Vissa byråer lägger i princip inga pengar alls på vidareutbildning. Andra investerar ansenliga summor.

Snabbväxande pr-byrån Grayling har en total budget på 1 miljon kronor per år för kompetensutveckling. Enligt vd:n Peter Erikson är det ett viktigt led i byråns offensiv för att utmana de riktigt stora pr-byråerna i Sverige.

– Det är otroligt viktigt för en konsultbyrå att avsätta tid och pengar för att se till att ligga i framkant och hänga med i omvärldsutvecklingen, säger vd:n Peter Erikson.

I år lades halva budgeten på en spaningsresa till London för byråns samtliga konsulter, som delades in i 14 olika grupper med var sitt uppdrag. Varje gruppansvarig fick boka in ett program med studiebesök och möten för att hitta det senaste inom en rad vitt skilda områden.

– Vi undersökte allt från nya butikskoncept till medier, telekom och finansiell kommunikation.

Peter Erikson tror inte på klassisk­a föreläsningar.

– Det blir inte så effektiv kompetensutveckling om alla sitter i en sal och lyssnar på samma sak. Det våga spana utanför sin egen komfortzon. Ibland kan det vara jobbigt, men det är det värt.

Allra mest i förhållande till sin storlek, 1,2 miljoner kronor år­ligen, lägger en pr-byrå med drygt 20 anställda. Byrån vill dock inte skylta med sitt namn, något som kan bero på att pengarna hämtas från kundarvoden.

”Vi genomför HR-utbildning för alla på företaget, ledarskapsutbildning, seminarier och utbildning av enskilda personer vid specifikt behov”, skriver byråns vd. 

En annan pr-byrå med knappt 20 anställda lägger som jämförelse endast 60?000 kronor om året på kompetensutveckling.

Vanligt är också att en viss procentsats av en konsults lön öronmärks till kompetensutveckling. På Cohn & Wolfe är siffran 5–7 procent, beroende på tjänst.

Prime PR:s HR-chef Sofia Myrevik sticker ut hakan:

– Jag har ingen exakt siffra, men i någon mening skulle man kunna säga att Prime är kompetensutveckling. Det är helt enkelt vårt erbjudande till arbetsmarknaden. Ett flertal av reklambyråerna i undersökningen använder sig av kurser på Berghs och Hyper Island, men även interna utbildningar och inspirationsföreläsningar.

Reklambyrån Ehrenstråhle utbildar främst personalen via sitt nätverk BBDO och BBDO University i Paris. Byrån lägger cirka 300?000–500?000 kronor per år på kompetensutveckling.

– Kommunikationsbranschen förändras så fort att man inte bara kan rekrytera sig till ny kompetens. Jag tror att vi behöver satsa ännu mer på utbildning framöver, säger Martin Kubu, vd på Ehrenstråhle.

DDB har vid ett par olika tillfällen i år tagit in externa konsulter som utbildat hela personalen inom webb. Varje anställd har också möjlighet att gå en utbildning.

– Den teknologiska och digitala utvecklingen går snabbt framåt och vi är måna om att personalen ska förstå vad som händer, säger Michael Bugaj.

Sveriges Kommunikationsbyråer bildade nyligen en kommitté för utbildning. Kommittén har sitt första möte den 16 november, syftet är att hitta ett komplement till de utbildningar som redan finns.

– Det finns alltid behov av att förkovra sig och komplettera det man en gång lärt sig. Vi ska utröna vad det finns för behov och bland annat titta på att ta fram en ny utbildning, säger Petronella Panérus, ordförande i kommittén och vd på Scholz & Friends.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev