Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

De har köpt mest reklam hittills i år

Publicerad: 28 April 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:03

Sveriges 20 största annonsörer inleder året med minskade medieköp. Mot strömmen går Tele2, som ökat reklamköpen med 40 procent.Här är hela listan över dem som investerat mest pengar i reklam under årets första kvartal.


Under årets första kvartal har Sveriges 20 största annonsörer tillsammans investerat 1,6 miljarder kronor brutto i de stora traditionella medierna, exklusive direktmarknadsföring och internet. Det visar färska siffror från TNS Sifo.

Största annonsör är Ica, som köpt reklam för 157 miljoner kronor under årets första månader, följt av Unilever, med reklamköp för 125 miljoner kronor under det första kvartalet. Därefter kommer Telia och Tele2. En majoritet av annonsörerna på listan visar dock upp minskade medieköp.

Jämfört med samma period förra året har de totala reklamköpen från de 20 största annonsörerna minskat med 21 procent, men från och med årsskiftet har Sifo ändrat sin mätmetod för tv, vilket tros ha haft effekt på siffrorna. Eventuella minskningar i tv tros snarare vara en följd av den ändrade mätmetoden, än en verklig minskning.

– Vi mäter reklam sett i relation till bruttoprislistor, men det MTG gjorde under 2014 var att de höjde priserna med 100 procent. Det motsvarar inte de tittare de har, vilket gjorde att mätmetoden tappade förankring med verkligheten. Beloppen var för höga, så vi var tvungna att byta mätmetod för att komma runt problematiken, säger Lars Näsströ­m, projektledare på Sifo reklammätningar.

Nu använder Sifo run by station-prislistor där man tar hänsyn till hur många som tittar på kanalen, istället för specific-prislistor.

– Det blir mer rättvisande, säger Lars Näsström.

Mot strömmen går Ikea och Tele2, som ökat sina medieinvesteringar kraftigt i de traditionella medierna, enligt Sifos siffror. Ikea investerade 85,2 miljoner kronor brutto i reklam under det första kvartalet, vilket är en ökning med 49 procent från samma period i fjol. Tele2, som är fjärde största annonsör, köpte reklam för 95,3 miljoner kronor brutto – en ökning med 40 procent från det första kvartalet förra året. Också i tv, den kategori där mätmetoden har förändrats, ökade Tele2 sina investeringar, med 89 procent.

– Vi har mycket positivt att berätta för våra och andras kunder – bara det senaste halvåret har vi lanserat en helt ny produktportfölj för både privat- och företagskunder och för svenska marknaden unika kundfördelar, såsom slopad bindningstid och marknadens mest generösa mobildatamängder. Det i kombination med ett allmänt gynnsamt prisläge att köpa medieutrymme motiverar vår höga närvaro, säger Sanna La Placa, brand manager på Tele2.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.