Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"De har för dålig kunskap om lagen"

Publicerad: 26 Maj 2010, 09:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Läkemedelsverket riktar skarp kritik mot de nya aktörernas bristande kunskap om lagstiftningen kring läkemedelsreklam "Det är som att köra bil utan att kunna trafikreglerna", dundrar Ragnhild Johnsson på Läkemedelsverket.


Vid kassan, precis bredvid Cosmopolitan och kexchoklad, stod den överfulla backen fylld över bredden med blåvita Alvedonpaket.

I flera veckor testade Hemköp i Stockholm city det nya – och helt regelvidriga – sättet att sälja läkemedel.

Enligt Ragnhild Johnsson, ansvarig för marknadsföringstillsyn på Läkemedelsverket, har de nya aktörer som nu får sälja receptfria läkemedel dålig kunskap om hur man får marknadsföra läkemedel.

– De som nu marknadsför dessa produkter nu känner inte till lagstiftningen. Efter omregleringen har antalet ärenden som rör just receptfria läkemedel ökat, säger hon.

Regelverket kring marknadsföring av läkemedel är mycket strikt. Men Ragnhild Johnsson tycker inte att företagen kan skylla på att reglerna är för krångliga.

– Det är allas skyldighet att kunna lagstiftningen. Ingen sätter väl sig och kör sin bil utan att kunna trafikreglerna.

Många ärenden rör välkända produkter som smärtstillande läkemedel, nikotinläkemedel och näsdroppar.

Försäljningen av värktabletter har ökat kraftigt efter avregleringen av monopolet. Enligt preliminära siffror ökade försäljningen med 25 procent i mars månad, jämfört med samma period förra året.

Samtidigt har medieinvesteringarna i produktgruppen värktabletter minskat med 14 procent efter avregleringen, jämfört med samma period föregående år.

Enligt Max Wirén, läkemedelsanalytiker på Apotekens Service, ökar försäljningen av receptfria läkemedel både via apoteken och övriga aktörer.

Receptfria läkemedel för 119,3 miljoner kronor såldes via mataffärer, bensinmackar och kiosker under årets första kvartal, enligt Apotekens Service.

Samma siffra för apoteken var 975 miljoner kronor.

– Tidigare har det varit läkemedelsbolagen som har marknadsfört läkemedel. De har en lång tradition av detta och en god kunskap. Nu har det dykt upp nya aktörer som inte verkar känna till lagstiftningen. Inte heller reklambyråerna har tillräcklig kunskap, säger Ragnhild Johnsson.

Är det några som utmärker sig?

– OKQ8 var väldigt tidigt ute med sin marknadsföring och vi har haft ett par ärenden som gäller dem.

Peter Tiberg marknadschef på OKQ8:

– Läkemedelsverket uppfattade personerna i våra radiospotar som ”ungdomliga”, vilket är en bedömningsfråga. Visst är det ett snårigt regelverk, men vi har god hjälp av vår reklambyrå Ogilvy som är vana vid att jobba med kunder inom läkemedelsbranschen.

OKQ8:s strategi för att marknadsföra sina receptfira läkemedel är enkel.

– Vi marknadsför inte enstaka preparat, utan vi berättar om möjligheten att utnyttja våra generösa öppettider för att köpa receptfria läkemedel.

Vid lanseringen fick OKQ8 även mycket draghjälp av redaktionell bevakning.

– Vi var först ut. Samma vecka som tillstånden kom rullade vi ut vårt koncept vilket gav oss en pr-mässig fördel.

Lansringskampanjen i butik stärktes upp med kvällspress och radiospotar.

– Men butikerna är huvudmedium i vår marknadsföring av receptfria läkemedel.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.