Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

De gynnas av trängseln i tv

Publicerad: 24 November 2010, 12:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Utomhusbolagen har gynnats av tv-kaoset och har under året till stor del varit fullbokade. Men när Clear Channel höjer kontaktkostnaden väljer istället JCDecaux att sänka.


Ämnen i artikeln:

WallstreetClear ChannelJCDecauxAlexis Logothetis

– Det har varit ett fantastiskt år för utomhus. Flera annonsörer som tidigare gick i tv har helt eller till stora delar gått över till utomhus, säger Alexis Logothetis, försäljningsdirektör på Clear Channel.

Störst har efterfrågan varit på Eurosizeformatet, där Clear Channel höjer kontaktkostnaden med 9 procent.

– Samtidigt har stortavlorna stått tillbaka lite och trafikreklamen har inte riktigt haft den utveckling vi har önskat, beroende på att vi varit under­bemannade.

I Stockholm väljer konkurrenten JCDecaux att ligga kvar med en kontaktkostnad på 4,5 öre på Eurosize, men på riks­paketeringarna sjunker faktiskt kontaktkostnaden från 3,73 öre till 3,46. Orsaken är förlusten av SL:s busskurer till Clear Channe­l.

– När vi paketerar om produkt­erna på riksnivå och lokalt i Stockholm så kommer de att generera fler kontakter, både i snitt per yta och totalt per produkt, säger företagets försäljningschef Johan Birath.

Wallstreet, främst specialiserade på trafikreklam, har fått in många nya annonsytor under året, vilket gör att serierna blir större och dyrare att köpa. Ambitionen är att i så stor utsträckning som möjligt låta kontaktkostnaden vara oförändrad.

– Det blir en generell ökning i bruttoprislistan på 5 procent, men när prisbilden per serie ökar vill vi inte öka också på styckekostnaden, säger Christian Eriksson, vd på Wallstreet.

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.