Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

De gör storförlust

Publicerad: 23 Juni 2010, 08:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:46

Sveriges tre största branschorganisationer gick back nästan 7 miljoner kronor under 2009. Samtidigt belastas Sveriges Mediebyråers bokslut med 1,2 miljoner kronor för betalningen av Stockholm Mediaweek.


Ämnen i artikeln:

Sveriges kommunikationsbyråerSveriges AnnonsörerJessica BjurströmKommSwedmaAnders EricsonMikael von Ekensteen

Lågkonjunkturen under 2009 sänkte branschorganisationerna. De tre största, Komm, Sveriges Annonsörer och Swedma visar tillsammans, när året summeras, upp en förlust på 7 miljoner kronor. Den fjärde största, Sveriges Mediebyråer, har mellan halvårsskiftena 2007 och 2009 gjort en sammanlagd vinst på 1,7 miljoner kronor men för räkenskapsåret som slutar halvåret 2010 är det tomt i kassan. Detta för att organisationen vid årsskiftet 2009/2010 betalade ut den sista delsumman på 1,2 miljoner kronor ut till de tidigare ägarna av Stockholm Mediaweek, Per Rosvall och Patrik Sandberg. Den totala köpesumman ligger enligt Dagens Medias uppgifter trefalt högre.

Sveriges Mediebyråer har ännu inte stängt böckerna för 2009.

– Vi gör varken någon större vinst eller någon större förlust. Omsättningen ligger i nivå med föregående år men kanske aningen lägre, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.

Komms förlust på 4 miljoner kronor var ett resultat av vikande sponsorförsäljning till Guldägget och kostnader relaterade till förbundets byte av vd. Sveriges Annonsörer som backar med 2,7 miljoner kronor belastas främst av kostnaderna för inrättandet av Reklamombudsmannen. Men föreningen gör samtidigt en rörelseförlust på 900 000 kronor. 

– Sedan i höstas har vi gått från 70 till 220 företag som är med och finansierar Reklamombudsmannen. I år går vi med vinst, säger förbundets vd, Anders Ericson, till Dagensmedia.se.

Också landets tredje största branschförening, sett till omsättning, Swedma gick med förlust under 2009. Förlusten halverades dock från 2008 års 470 000 kronor till 240 000 under 2009.

– 2008 hade vi stora kostnader för rekryteringar och under förra året var minusresultatet till stor del beroende på konjunkturen. Intäkterna blev något lägre än budgeterat. För 2010 ser det bättre ut, vi har redan ökat antalet medlemmar med 15 procent, säger Mikael von Ekensteen, vd för Swedma.

Svenska PR-företagen gjorde en förlust på 19 000 kronor på en omsättning på 96 000 kronor medan det större förbundet för pr-företag, Precis, omsatte 1,5 miljoner kronor och genererade ett mindre överskott.  

– Vi har ambitionen att gå runt, inte att gå med vinst och nu har vi nära 700 000 kronor i kassan, säger Kaj Flick, organisationens generalsekreterare.

Sponsrings- och Eventförenigen, Sefs, ökade omsättningen något och gick plus minus noll.

– Det är vår ambition varje år att landa så nära noll som möjligt, säger Maria Guggenberger, Sefs vd.

Under lågkonjunkturen försvann en del medlemmar som antingen fusionerades eller gick i konkurs.

– Men samtidigt fick vi in nya medlemmar så vi ligger på samma antal medlemmar som innan lågkonjunkturen.  

Martin Schori

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev