Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

De får sparken från Kia-index

Publicerad: 18 juni 2009, 10:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Osämja och rättsprocesser har skakat Kia Index. Nu bygger Sveriges Annonsörer om systemet – och kastar ut både Hans Nordlöv och Lars Näsström.


Kia Index har fått hård kritik för att vara för statiskt, och för att inte följa med i utvecklingen.

Därför tar nu Sveriges Annonsörer till sig kritiken och bygger om listan över Sveriges största sajter i grunden. Verksamheten ska också utökas.

– Kia Index ska inte bara vara en lista utan vi vill att det ska bli navet för internetkunskap i Sverige, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

Sveriges Annonsörer äger varumärket ”Kia Index”, men Lars Näsström är den som har byggt upp listan och den som äger rättigheterna till strukturen bakom.

Det stod klart bland annat efter att Lars Näsström för ett år sedan vann en tvist mot Tidningsstatistik, TS, i tingsrätten efter att TS använt databasen bakom listan.

– Vi äger ju fem procent i TS, därför har det varit konstigt att ha en konsult hos oss som samtidigt dragit oss inför rätta, säger Anders Ericson.

Tillsammans med konsulten Hans Nordlöv, som jobbat som internetrådgivare åt Sveriges Annonsörer, har Lars Näsström byggt upp och drivit Kia Index.

Nu anställer Sveriges Annonsörer istället Mikael Karlsson

– De har gjort ett fantastiskt jobb och verkligen brunnit för produkten, men vi behöver ett generationsskifte, säger Anders Ericsson.

Varken Lars Näsström eller Hans Nordlöv har fått någon information om framtiden för Kia index.

– Mitt avtal går ut den 15 augusti sedan vet jag inte vad som händer. Att det ska göras en ny Kia-lista är en nyhet för mig, säger Lars Näsström.

Hans Nordlöv:

– Ingenting är glasklart vad jag vet. Jag har inte varit så involverad i beslutet och har inte haft så stora möjligheter att tänka över situationen, säger Hans Nordlöv.

Enligt honom så finns fortfarande möjligheten att han ska jobba med Kia Index i framtiden.

Anders Ericson har en annan uppfattning:

– Hans kommer inte jobba med Kia Index men kommer säkert jobba vidare med Sveriges Annonsörer.

Den 17 augusti börjar Mikael Karlsson formellt sitt jobb. Under sommaren ska han dock bygga upp tekniken bakom nya Kia Index.

– Vi ska göra bättre formgivning, bättre sökfunktioner och göra det enklare för alla att använda siffrorna. Vi vill bli mer aktiva mot medier som skriver om internet och jobba mer med rekrytering av fler sajter, säger Mikael Karlsson.

Tanken är att nya Kia Index ska ska vara mycket mer än bara trafiksiffror. Seminarieverksamhet, nyhetsbrev och utbildningsinsatser tillsammans med paneldata ska göra Kias sajt till en samlingsplats för internetbranschen.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.