Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

De Dominerar Branschen

Publicerad: 28 April 2010, 07:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

DDB Stockholm fick bära hem tre guld och fem silver efter årets Guldäggsgala – bäst i klassen för andra gången på tre galor. I fjol var de näst bäst – men så har det inte alltid varit.


För sju år sedan var läget definitivt annorlunda. Då lämnade grundare och kunder det sjunkande skeppet Paradiset DDB och 90-talets succébyrå gick i graven. Hälften av byrån hade fått gå hösten 2003, men 19 personer var kvar formade DDB Stockholm.

– Uppdraget från DDB var att återta positionen som en av de ledande byråerna. Vi bytte namn för att markera att vi tänkte skapa något nytt och inte blåsa liv i det gamla. Det varit en viktig trigger för oss internt, säger Niclas Melin, som har varit vd sedan dess.

En av de kunder som gav DDB en ny chans var Försvarsmaktens dåvarande marknadschef Staffan Slörner, numera vd för Sveriges Mediebyråer.

– Det hade kunnat gå som för Farfar, men de valde att kämpa vidare. De har gjort denna makalösa resa för att de är affärsmässiga, prestigelösa och har öga för de bästa kreatörerna. De har också haft ett jäkla bra ledarskap.

Det stora erkännandet kom våren 2008 då DDB Stockholm knep tre guldägg och tre silverägg. I år blev det ännu fler priser. Kommunikationen för McDonald’s, Försvarsmakten och Volkswagen har rönt de största framgångarna.

– Guldäggen är ett fantastiskt roligt kvitto på hela byråns kreativitet efter ett intensivt år. Dessutom hjälper det oss att attrahera talang och är en viktig måttstock för kunder, säger Andreas Dahlqvist, exekutiv cd på DDB Stockholm sedan starten.

Varför får ni så många priser?

– Den främsta orsaken är vår sammansättning av extremt bra och kreativa människor. Vår ledstjärna är att alla på byrån ska vara kreativa, inte bara kreatörerna. Vi var också tidiga med att ha fokus på digitala medier och affärsutveckling.

Han anser att bra kommunikation bygger på en omformulering av grundfrågan och ger McDonald’s frukostkampanj som exempel.

– Istället för att fråga hur vi gör bästa reklamen för frukost frågade vi oss hur vi får folk att vilja äta frukost på McDonald’s och väntade med kommunikationslösningen. Det är inte minsta motståndets lag vi applicerar på kunderna, men det är extremt belönande när det lyckas, säger Andreas Dahlqvist.

Beror guldäggen på modigare kunder?

– Modiga kunder bygger på ömsesidig tillit. Bäst saker gör vi med de kunder vi har ett nära samarbete med. Vi vill att våra kunder ska vara djupt involverade i vår idéutveckling.

Under 2008 landade byråintäkten på 85 miljoner kronor och rörelsevinsten var 14 miljoner kronor. I fjol knöt DDB Stockholm till sig flera tunga kunder, bland annat Telia och Willys.

– Den ekonomiska utvecklingen under 2009 var positiv för vår del, trots konjunkturen. Vad gäller prognosen för 2010 är det omöjligt att sia om framtiden, men vi ser ljust på den, säger Niclas Melin.  

Vad är nästa mål för DDB?

– Branschen är mitt upp i ett digitalt skifte och vi är självklart måna om att leda den utvecklingen. Vi är också fortsatt fokuserade på att bygga ut vårt fullservice-erbjudande och vårt nordiska erbjudande.

Andreas Dahlqvist vill att DDB ska driva på omdefinieringen av vad en reklambyrå tillför – ”från att sälja till att berika”.

– Paradoxalt nog har kreativitet aldrig varit viktigare än nu, samtidigt som den formstöpta reklambyrån i princip är död. Jag hoppas vi får se mer av den utveckling som vi har påbörjat – mer av paketering, produkt-, applikation- och tjänsteutveckling.

Blir det lika många guldägg nästa år?

– Omöjligt att säga, men vi jobbar på det, säger Niclas Melin.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.