Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

De är först ut på Instagram i Sverige

Publicerad: 29 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:26

Volvo, SAS och Fritidsresor är först ut när Instagram tillåter annonser i Sverige.


I dag lanserar bildtjänsten Instagram annonser i de svenska användarnas flöden för första gången. Annonsörer kan nu välja exakt vilken målgrupp reklamen ska nå ut till.

– Instagram erbjuder en väldigt intim upplevelse. Som annonsör får man en väldigt kraftfull kanal med tanke på hur mycket tid folk lägger på sin mobil. Fokus kommer ligga på varumärkes­byggande reklam, som hjälper företag att bygga kännedom och berätta meningsfulla varumärkes­historier, säger Amy Cole, head of business operations på Instagram.

Totalt har Instagram cirka 400 miljoner användare i månaden världen över, enligt företaget självt. Hela 75 procent av dem finns i andra länder än USA. Men några specifika siffror för Sverige vill företaget inte dela med sig av. När annonser nu lanseras på den svenska marknaden samarbetar Instagram med Volvo, som ska marknadsföra sin modell XC90, SAS och Fritidsresor.

– Vi är väldigt exalterade över det här. Som annonsör kan man leverera en större autenticitet med hjälp av bilder och videor.

I samband med att det blir fritt fram för annonser på Instagram lanserar företaget nya möjligheter att marknadsföra sig. Sedan starten har bildformatet på Instagram varit fyrkantigt, men nu kan man dela också rektangulära bilder. De tidigare tillåtna 15 sekunderna för filmklipp utökas också till 30 sekunder. Dessutom lanserar Instagram annonsformatet ”Marquee”, som är tänkt att användas av annonsörer som vill nå många användare under en kort period.

– Det garanterar en högre räckvidd under en dag, säger Amy Cole.

Fritidsresor ska bland annat testa det nya annonsformatet från start.

För annonsörer som redan i dag gör reklam på Facebook kommer det nu också att finnas möjlighet att köra samma kampanj både på Instagram och Facebook, via en gemensam annonsplattform.

För användarnas del innebär förändringen att det kommer att finnas möjlighet att meddela Instagram vilken typ av annonser man inte vill se i sitt flöde. Veckan före lanseringen lade Instagram själva ut ett inlägg i syfte att lära användarna hur de ska göra för att få bort en viss typ av annonser.

– Vi körde ett exempel på ett sponsrat inlägg för att visa användarna hur det kan se ut och berätta varför de ser det här. Vi ville göra det klart för dem hur de kan ge oss en signal om att de inte vill se en viss annons så att de blir mer relevanta.

Tror du att Instagrams tillväxt kommer att stanna av i och med det här?

– Nej, absolut inte. Företag har varit en del av Instagram från början, de har använt det. Nu får de fler verktyg för att synas. Användarna har visat oss att de vill interagera med företag. Annonserna är ett sätt att addera mer värde både till företag och användare.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.