Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

De är de tio största julannonsörerna

Publicerad: 19 december 2012, 10:02
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:00

Varsel, snöoväder och eurokris till trots. Detaljhandeln sätter även i år sitt hopp till julhandeln och tänker inte dra ner på medieköpen.


Storannonsören Media Markt räknar med ökade marknadsandelar med sin största julkampanj någonsin.

Under årets julhandel kommer varor för 66 miljarder kronor byta ägare, enligt Handelns utredningsinstituts prognos.

Det innebär 1,5 procent mer pengar i rullning jämfört med 2011 års julhandel.

Men osäkerheten är stor. Fler varsel än väntat under hösten har ökat pessimismen hos HUI, som i början av december valde att skriva ner sin prognos för helåret.

För många av Sveriges största annonsörer är december den absolut viktigaste månaden på året, och den period då de lägg­er största andelen av sina medie­köp.

Det gäller inte minst hemelektronikkedjorna, och med en konkurrent mindre är kampen mellan de resterande aktörerna i år extra tuff. Alla vill åt nedlagda Experts andel, och har under hösten lockat med presentkort och garantier för att locka till sig besvikna Expert-kunder.

Media Markt, som brukar lägga omkring 20 procent av årsbudgeten inför julen, gör i år sin största julkampanj någonsin, med fem reklamfilmer från DDB som rullar tungt under hela december.

– Decemberhandeln är lite mer än dubbelt så stor som snittmånaden, så den är viktig, säger marknadschefen Johan Rosenblom.

Tv är viktigast, men kampanjen går brett och omfattar även print, utomhus, dr, sociala medier, radio och butiksreklam.

– Att vi har närvaro med tv i julkampanjen är väldigt viktigt för oss.

Johan Rosenblom ser inga tecken på avmattning i årets julhandel, trots HUI:s deppiga prognos och de omfattande varsel som drabbat svenska arbetsplatser under hösten.

– Den trend vi ser är att Media Markt tar marknadsandelar, vilket vi så klart är väldigt nöjda med

Förra årets största annons­köpare i december, Ica, har också förväntningar om att den omfattande medienärvaron ska öka mat­jättens marknads­andel i jul.

Förra året spenderade Ica 50 procent mer än den största konkurrenten Coop i december, knappt 120 miljoner kronor, och marknadschefen Håkan Sjöstrand planerar en kraftfull insats även i år.

Han vill dock inte säga hur mycket man lägger i förhållande till förra året.

– Julen är en stor mathögtid, och naturligtvis en otroligt viktig period för Ica. Konjunkturen påverkar alltid, men vår ambition är att stärka vår position under julen, säger Håkan Sjöstrand.

Ica lägger mest pengar på julen

Största medieköpet under december 2011, i miljoner kronor, enligt Sifo reklammätningar.

Ica 119,5

Elgiganten 104,5

Telia 89,2

Coop 80,8

Media Markt 78,9

Svenska Spel 49,6

Telenor 43,3

Tele2 43

Siba 39,5

Expert 39

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.