Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

De är bäst – i hela världen

Publicerad: 17 Mars 2011, 08:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:17

Elva år efter starten utsågs svenska B-Reel till världens bästa digitala produktionsbolag av den internationella branschbibeln Creativity. För Dagens Media avslöjar byrån hemligheten bakom framgångarna.


I trappan mellan de båda våningarna på B-Reels Stockholmskontor vid Medborgarplatsen, bredvid ölhaket Kvarnen, trängs diplom och utmärkelser. Men den utnämning som medarbetarna är mest stolta över finns inte på väggen.

Branschtidningen Creativity, som i december utsåg B-Reel till årets digitala produktionsbyrå, har inte skickat något diplom.

– Vi kanske borde printa ut artikeln och rama in, säger Jonas Hedegard, vd på B-Reel i Sverige, när han lotsar nedför ”skryttrappan” från huvudplanet till möteslokalen på våningen under.

Creativity hyllade bland annat B-Reels skrivbordsstyrda provkörning för Mitsubishi, ”Live Drive”, och Arcade Fires interaktiva musikvideo ”Wilderness Downtown”, som just utsetts till årets bästa sajt av erfarna tyckarna på The FWA, i kampanjen för Google-browsern Chrome.

Berömmet sticker ut för att den är internationell och för att den är unik – ingen annan fick den.

– Och för att vi normalt delar äran med reklambyråerna, det här är vårt eget, säger Anders Wahlquist, som grundade B-Reel 1999 tillsammans med Petter Westlund och Pelle Nilsson, och som i dag leder bolagets New York-kontor.

Visionen är samma nu som då – innovativa produktioner som kombinerar internet och film.

– I början var alla intresserade av vad vi gjorde, men det fanns ingen budget, så vi drog oss fram projekt för projekt. Sedan dess har vi många gånger känt att nu är framtiden här, men någon gång runt 2004 började det släppa på allvar, säger Anders Wahlquist.

Det internationella genombrottet kom 2008 med Doritos-kampanjerna ”Hotel 626” och ”Asylum 626”.

I dag finns B-Reel i Stockholm, New York och London och håller som bäst på att fylla det nyöppnade Los Angeles-kontoret med medarbetare.

Det svenska teamet jobbar med ungefär 50 procent svenska projekt och resten internationella, oftast europeiska.

– Det görs väldigt mycket bra digitala kampanjer i Sverige, och det vill vi vara med i. Utomlands pratas det fortfarande om det svenska ”digitala undret”. Alla byråer och produktionsbolag buntas ihop, vilket gynnar oss alla, säger Cecilia Bernard, exekutiv producent på B-Reel i Sverige.

2009 gick B-Reel i Stockholm ihop med filmproduktionsbolaget St Paul och bildade B-Reel Films, vilket har haft stor betydelse för verksamheten.

– Kraven på film på internet har ökat i takt med att tekniken har utvecklats. Vi kunde digital produktion men var inte lika bra på storytelling, som St Paul var grymma på, säger Lars Bjurman, creative director på B-Reel i Stockholm.

Sedan förra året finns B-Reel Films i USA och planerna är att starta i London under 2011.

B-Reel strävar inte efter att alla produktioner ska vara lika banbrytande som Arcade Fire-videon, men det måste finnas ”något att gå igång på”.

– Drivkraften är att flytta gränserna, men det är inte ett själv­ändamål att ha den senaste betaversionen i varje kampanj. Det viktiga är att allt, oavsett vad det är, håller fantastisk kvalitet, säger Jonas Hedegard.

90 procent av kunderna är reklambyråer. I några enstaka fall jobbar de direkt mot slutkunden, men beställaren måste ha tillräcklig digital kompetens. Det finns ingen ambition att ta sig an rollen som kreativ huvudbyrå.

– Grundtanken är att reklambyrån har sålt in det strategiska konceptet till slutkunden innan de kommer till oss, säger Lars Bjurman.

B-Reels grundare jobbar fortfarande kvar i företaget. Petter Westlund är creative director i New York och Pelle Nilsson är vd för Los Angeles-kontoret. Även bland övriga medarbetare är personalomsättningen låg.

– Att folk stannar kvar är ett tecken på att vi är ett bolag som fungerar och är en anledning till att det går så bra, säger Karin Wester, hr- och planeringsansvarig på B-Reel.

Företagskulturen beskrivs som familjär, men samtidigt ambitiös. Lagarbetet betonas och byrån vill inte att enskilda med­arbetare utpekas som stjärnor.

– Det är en tillåtand­e miljö där goda idéer inte behöver komma från cd:n eller ad:n. Det finns inte utrymme för svaga länkar, säger Jonas Hedegard.

Den senaste finanskrisen är det tredje ekonomiska stålbadet som B-Reel har gått igenom sedan starten 1999.

– Under dotcom-eran sprang alltid konsulter i korridorerna hos alla som hade en sajt. Allt skulle bli världsherravälden. Men vi var försiktiga och växtesteg för steg, säger Anders Wahlquist.

Under den senaste krisen var farhågan att den sortens känslomässiga produktioner som byrån gärna gör helt skulle ersättas med säljdrivande och ”nyttiga” kampanjer.

– Men så blev det inte. Känslor säljer, säger Lars Bjurman.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev