Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"De använder sig av musikens kraft"

Publicerad: 14 April 2010, 09:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Folk hatar reklam men älskar musik. Det konstaterar Jakob Lusensky, grundare av varumärkesbyrån Heartbeats International, i nya boken "Sounds like branding". Här är ett utdrag - där Jakob Lusensky ger sina bästa exempel på företag som lyckats stärka sina varumärken med musik.


Som världens högst värderade varumärke sitter Coca-Cola på ett framgångsrecept som är mer än det recept över dryckens ingredienser som förvaras djupt ner i ett bankvalv någonstans i USA. Vad företaget förstått långt före de flesta andra är just musikens kraft för att knyta känslomässiga band till och engagera sina kunder. Redan i slutet av 1800-talet använde de sig av populära operasångerskor och artister i sina reklamposters.

I mitten av 1900-talet började de använda sig av musik i sina reklamfilmer och med kampanjen ”I want to give the world a Coke” skapade företaget reklamhistoria. Även om bilderna från många av deras kampanjer bleknat så minns flera av oss fortfarande melodier som ”Always Coca-cola”. Låten blev så populär att den såldes i flera miljoner exemplar som singel.

År 2009 satte Coca-Cola återigen musiken i fokus i marknadsföringen i samband med lanseringen av sin nya globala reklamslogan ”Open Happiness”. Coca-Cola vill sprida ett positivt budskap om universell glädje och därigenom få oss att förknippa deras produkter med just glädje. Istället för att enbart satsa på traditionell annonsering (som TV-reklam) för att få ut budskapet till sina konsumenter så valde företaget att samarbeta med artister och att arbeta med musik.

Coca-Cola utvecklade låten ”Open Happiness” och bjöd sedan in välkända artister från länder världen över (till exempel Panic at the disco och Gnarls Barkley i USA) att göra sina egna versioner. Låten släpptes sedan lokalt på olika marknader enbart tillgänglig för digital nedladdning. På så sätt blev låten en effektiv ”bärare” av budskapet om företagets nya globala reklamslogan.

Resultatet blev att Coca-Cola lyckades nå ut på de plattformar (digitalt och på sociala nätverk) där deras målgrupp i dag rör sig, på ett sätt som traditionell marknadsföring inte kunnat. Framförallt lyckades de få målgruppen att dela musiken med sina vänner och på ett mer känslomässigt plan låta målgruppen uppleva innebörden av ”Open Happiness”. Den kinesiska versionen med sångerskan Wang Leehom nådde till och med förstaplatsen på flera av de kinesiska topplistorna.

McDonalds är ett annat varumärke som förstått att arbeta strategiskt med musik. De har lyckats med konststycket att med en enkel melodi få oss att direkt associera till deras varumärke, ”Da, da, da, da, dah, I´m loving it”. Vattnas det i munnen på någon? Kampanjen var företagets första övergripande globala marknadsföringskampanj och utvecklades för att skapa en tydligare och mer konsekvent uppfattning om varumärket. Genom att besvara frågan hur varumärket låter och bjuda in populära artister som Justin Timberlake att sjunga till denna ”ljudlogotyp” har de lyckats skapa en av världens mest välkända melodier. De har därmed också lyckats etablera en exklusiv position i sina kunders medvetande.

Nike är ett annat bra exempel på ett globalt varumärke som till fullo använt sig av musikens kraft, i deras fall främst för att engagera kunderna. De har ställt sig den viktiga frågan om vilken roll deras varumärke kan spela inom musik. Hur de genom att arbeta med musik och skapa faktiskt värde för sina kunder kan uppnå sina kommunikationsmål. Precis som Starbucks såg den naturliga kopplingen mellan kaffe och musik har Nike förstått kopplingen träning och musik.

Genom sitt samarbete med Apple och iTunes music store och deras Nike + plattform erbjuds kunderna att direkt till sin iPod (eller iPhone) ladda hem träningsmusik sammanställd från så vitt skilda artister som hip-hop bandet De la soul till svenska rockgruppen The Hives. På denna digitala plattform låter Nike även kunderna själva ladda upp sina egna musikmixar med sin favoritträningsmusik och ladda ner varandras musikmixar. 

Även på våra svenska breddgrader börjar allt fler företag att marknadsföra sig med musik. Hamburgerkedjan Max är kanske det bästa exemplet. De har valt att enbart arbeta med moderna svenska artister och har etablerat sin egen radiostation och driver försäljning i restaurangerna med hjälp av musik. Filippa K, Nordic Light Hotel och Svenska Spel är andra exempel på företag som tagit in musik på en strategisk nivå i företaget.

Av: Jakob Lusensky

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.