Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

De äger årets schlagerfest

Publicerad: 2 Mars 2011, 08:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Sponsorerna står redo att ta emot publiken när Melodifestivalen gör stopp i Linköping. När dörrarna slås upp förvandlas Cloetta Centers foajé till ett eldorado av sampling.


– Vi supportar sponsorerma i att de ska vara aktiva och tillföra ett mervärde, och är ganska tuffa på den punkten. I år ligger det på en helt annan strategisk nivå än någon gång tidigare. Flera tar ut kommunikationen i arenan till butik. En annan trend är att fler använder sig av byråer, säger Anders Leijon, sponsoransvarig på Live Nation.

Telia är nestorn i sammanhanget och är inne på sitt elfte år som huvudsponsor.

– Melodifestivalen är ett stort åtagande för oss och anledningen är att vi satsar väldigt mycket på musik och underhållning kopplat till vår telekomaffär. Vi använder allt material i tre screenar: mobilen, laptopen och tv:n, säger Bengt Olsson, kommunikationschef på Telia.

Nyheter i år är att Telia tagit fram en app samt att aktiveringen utgår från huvudbutiken på respektive spelort. Tv-profilen Nassim Al Fakir är knuten till Telia och gör bland annat exklusiva artistintervjuer. Karaoke är ett centralt inslag, där publiken och butikskunder får möjlighet att spela in en egen musikvideo som sedan kan laddas ned. Telia kopplar även musiktävlingen ”The Next Big Thing” till Melodifestivalen. 

– ”The Next Big Thing” är upplagd på nätet och är öppen för alla. I år gör vi den i två steg där vinnaren i första steget får uppträda i finalen i Globen under förtimmen. Steg två fortsätter under hela sommaren fram till Way out West. Förra året hade sajten 500 000 besökare.

K-rauta är inne på sista året i ett treårigt huvudsponsoravtal. I år arbetar byggvaruhuskedjan med temat ”Sjung ut i garderoben” och har för första gången involverat en leverantör, Elfa förvaring och skjutdörrar.

– På arenan möts publiken av en garderob på 16 kvm fylld med kläder, skor och accessoarer. Besökarna får samplingprodukter i form av tablettaskar och wuppies. Det går också att tävla, och tävlingen går ut på att hitta rätt föremål till den artist vi spelar upp. De som deltar får en cd, en specialutgåva vi tagit fram med Melody Club, säger Petra Binken, marknadschef på K-rauta.

– Från början var det primära att bygga varumärke. Nu det tredje året är det att vara ute på arenorna, sprida glädje och prata med slutkund. När vi i år har med oss en leverantör knyter vi ihop aktiviteten på arenan och i varuhusen.

Statoil är en huvudsponsor som efter sju år väljer bort arenan. Bärande i sponsorskapet är förhandsrätten att sälja den officiella skivan, som i fjol såldes i dryga 200 000 exemplar. 

– Efter många år har vi valt att inte göra så mycket på arenan. Det togs utifrån var vi fick tillbaka mest värde. För oss är det viktigt att skapa ökad lojalitet hos våra b2b-kunder, öka trafiken till butikerna och ha en stor andel av totalförsäljningen av Melodifestival-skivan. Vårt mål är att var fjärde skiva ska säljas via oss, säger Lukas Krol, marknadsföringschef på Statoil.  

I sponsorskapet ingår även widget-en ”Rewind” – en tävling som går ut på att gissa på låtar som spelas baklänges.

– Vi har widgeten på vår egen sajt och 53 andra webbsajter, där folk kan tävla och utmana varandra. Fram tills i dag har vi redan överträffat förra året och har haft en halv miljon unika användare.

Sampling är centralt för de resterande två i huvudsponsorkvintetten. Nestlé bjuder på nybryggda drycker som ett led i lanseringen av varumärket Dolce Gusto. Santa Marias affärsmål är att öka försäljningen med 15 procent under perioden januarimars. För att uppfylla det omfattar sponsorskapet bland annat ett samarbete med gruppen EMD kopplat till en webbtävling, ”limited edition”-produkter, butikspromotion och mediestöd i form av radio, print, online och SEM.

Johan Thorén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.