Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

De 20 största annonsörerna bromsar

Publicerad: 22 januari 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:58

Men Viasat och Svenska Spel går mot strömmen - och ökar sina marknadsföringsinvesteringar.


Ämnen i artikeln:

ViasatSvenska Spel

Totalt köpte landets 500 största annonsörer medie­utrymme för 3,7 miljarder kronor brutto* under 2012, enligt preliminära siffror från Sifo reklammätningar. Det är en ökning med 4 procent jämfört med 2011.

Trots det ökade bara 6 av de 20 största annonsörerna sina köp: Procter & Gamble, Volvo, Svenska Spel, McDonalds, Media Markt och Viasat.

Viasat ökade allra mest och köpte medier för 291 miljoner kronor brutto 2012. Ökningen på 56 procent jämfört med 2011 förklaras enligt bolaget av intensifierad marknadsföring av onlinetjänsten Viaplay.

– Det har blivit en förtätad konkurrenssituation. Vi har investerat mycket både i tv och på nätet, säger Niclas Ekdahl, vd för Viaplay.

Tv-reklamen sker framför allt i ägaren MTG:s kanaler.

– Viaplay har för MTG som helhet blivit en allt viktigare komponent i slaget om framtidens tv.

Även Svenska Spel ökade sina medieinvesteringar rejält. Under 2012 landade det statliga spelbolagets medieköp på 420 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 344 miljoner kronor året före.

Johan Tisell, presschef på Svenska Spel, menar att ökningen, som landar på 22 procent, beror på ökad konkurrens.

– Det har varit ett mästerskapsår, vi har relanserat Triss samt genomfört kampanjer för en ny sponsringssatsning och för varumärket Svenska Spel.

Han uppskattar att nettoökningen landar på mellan 10 och 15 procent.

– Ökningen speglar konkurrensen på marknaden, där vi trots allt tappar andelar och inte ökar marknadsföringen i samma utsträckning som några av våra konkurrenter. Vår andel av den totala marknadsföringen av spel ligger fortfarande långt under vår marknadsandel.

Bilbranschen är en av de mest reklamintensiva branscherna. De 24 bilmärken som återfinns bland de 500 största medieköparna investerade tillsammans 2,8 miljarder kronor brutto i medier under förra året – en ökning med nära 200 miljoner kronor jämfört med 2011.

Liksom 2011 är Volkswagen den största bilannonsören med investeringar på 339 miljoner kronor brutto, följt av Volvo på 318 miljoner kronor.

Kia seglar upp som Sveriges tredje största bilannonsör med en ökning på hela 75 procent till 200 miljoner kronor brutto.

– Kia har inte ökat medieköpen netto, men det kan vara smarta köp som gör att vi bruttomässigt får den förändringen, säger Joachi­m Berntzon, vd på Kias reklambyrå Berntzon Bylund.

Även postorderföretaget Ellos gör en uppryckning och ökar medieköpen med hela 261 procent. Totalt köpte bolaget medier för 155 miljoner kronor brutto förra året. Adr har seglat upp som huvudmedium för Ellos – från att inte ha investerat något i adr alls gjorde bolaget förra året adresserade utskick för 100 miljoner kronor brutto, exklusive adr-köp under det fjärde kvartalet.

Bara 6 av 20 ökar sina reklamköp 2012

*Investeringar i adr och odr för det fjärde kvartalet 2012 har ännu inte levererats till Sifo och ingår därför inte i sammanställningen. Det kan påverka totalsumman och den procentuella förändringen för de största dr-köparna.

Källa: Sifo reklammätningar

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

ViasatSvenska Spel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.