Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

DDB:s nya kommunikation för Bjurfors

Publicerad: 19 Januari 2011, 08:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

Bjurfors ger sig in i årets mäklarmatch med ett purfärskt reklammanér från nya byrån DDB stockholm. Svensk Fastighetsförmedling och Fastighetsbyrån har också rullat igång den heta vårsäsongen med förändrade koncept.


De stora mäklarfirmorna gjorde ett bra 2010 efter rejäla prisstegringar på bostadsmarknaden – och många i branschen spår en uppgång även i år.

Svensk Fastighetsförmedling och Fastighetsbyrån satsar med större marknadsbudgetar och uppdaterade reklamkoncept som går tungt i rutan. I dagarna hoppar även Bjurfors på tåget och lanserar den första kampanjen baserad på DDB Stockholms nya kommunikationsplattform. Samarbetet inleddes för drygt ett år sedan då Bjurfors bröt med Malmö byrån Konovalenko.

– Vi kände att vi behövde spetsa till vår kommunikation och tydliggöra det unika i vårt erbjudande för att bli ännu mer konkurrenskraftiga. Vi ville också säkerställa att varumärket uppfattas lika på regionala marknader hos rätt målgrupper, säger Camilla Axby Revå, en av Bjurfors två marknadschefer.

Engagemang i minsta detalj fortsätter att vara Bjurfors ledstjärna, men den nya kommunikationen sätter mäklarkedjans affärsmannaskap i fokus. Konceptet ska utstråla kundlöftet ”nöj dig inte med mindre”.

– Vårt höga engagemang ligger som grund, men nu lägger vi till vår passion för att, med hjälp av vårt kontaktnät och vår arbetsmetodik, ge våra kunder precis den bostadsaffär de drömt om, säger Camilla Axby Revå, en av Bjurfors två marknadschefer.

I en lek med ord får vi se firmans mäklare be om både beröm och utvärdering under rubriken ”Tyck om mig”. Annonserna berättar att Bjurfors alltid låter kunderna betygsätta sin mäklare i förbättringssyfte.

– Det är ett lite annorlunda grepp för vår bransch, säger den andra Bjurfors-marknadschefen Kristina Wärmare.

Media Movement tar hand om mediestrategin med en budget som förstärkts med 20 procent i år. Istället för att gå konkurrenternas väg och lägga pengarna på tv-reklam i vår väljer Bjurfors internet och morgonpress som huvudmedier. Vid sidan av bearbetning av kundregister och utomhusreklam. I ett dr-utskick erbjuds alla som beställer gratis bostadsvärdering ett presentkort på Designtorget.

Den primära målgruppen är samma som tidigare – en kräsen bostadsköpare i storstaden med en inkomst över genomsnittet.

Arbetsgrupp DDB Stockholm:

Jenny Kaiser (kundansvarig), Johan Ljungman (projektledare), David Sandström (planningansvarig), Karl Wikström (planner), Christer Klinth (copy), Nina Berggren (ad), Rasmus Kellerman (grafisk formgivare) och Ellinore Stenberg (produktionsledare).

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.