Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Därför vill allt fler sända live

Publicerad: 12 Maj 2015, 21:00
Uppdaterad: 25 Februari 2016, 07:57

Efter Instagram och Snapchat är Periscope appen på allas läppar.Livesändningar är den nya heta trenden i sociala medier. "Konsumenterna är trötta på det polerade och genomarbetade", säger Jungs Ebba Hultengren.


Varje gång innovationsfestivalen South by Southwest genomförs brukar en lansering sticka ut från mängden och bli det årets stora snackis.

Tidigare år har startups som Twitter och Foursquare fått sina genombrott på South by South­west, och när årets upplaga av den Texasbaserade innovationsfestivalen gick av stapeln i mars var det livestreaming-appen Meercat som skapade det största buzzet.

Kort därefter meddelade Twitter att bolaget köpt Meercat-konkurrenten Periscope, och plötsligt var det i stället Periscope som alla pratade om.

Tydligt är att livesändningar från mobilen är den nya heta trenden inom sociala medier.

– Det finns inga tittare längre, nu kan alla vara broadcasters, säger Ebba Hultengren, kreatör på pr-byrån Jung, och citerar innovationsbloggen Mashables grundare Pete Cashmore.

Även bland marknadsförare växer intresset för live.

Modehuset Burberry var tidigt ute med att livestreama i Peri­scope från sin modevisning i Los Angeles i april. I Sverige har Ving experimenterat med Periscope och genomfört livesändningar från turistmål som High Line Park i New York och Piccadilly Circus i London.

– Vi har tidigare gjort några livesända Google Hangouts, bland annat från en restaurang i Turkiet, men då riktat mer mot desktop. Vi upplever att ”här och nu” och att använda våra egna medarbetare på plats på destinationerna fungerar bra för oss, säger Robert Gunnarsson, sociala medier-ansvarig på Ving.

Vad är det då som lockar med livesänd marknadsföring?

Enligt Ebba Hultengren är livestreaming den ultimata transparensen, vilket uppskattas av unga människor som värdesätter ärlighet och socialt engagemang hos företag.

– Man är trött på det polerade och genomarbetade. Livestreaming visar att företagen vågar släppa kontrollen, säger hon.

Johnny Lindqvist, kreativ chef på mediebyrån MEC, jämför livetrenden med det gamla pr-tricket med ”limited edition”.

– På nätet finns allt tillgängligt hela tiden. Live sticker ut som något spännande och unikt som bara finns här och nu. Om du inte tittar nu så missar du det, säger han.

Johnny Lindqvist jobbar just nu med Ikeas direktsända webb-tv-program ”Under täcket”, en 24 timmar lång livesändning en gång i veckan där komikern Kristoffer Appelquist tillbringar ett dygn i sovrummet med en gäst.

– Två personer ensamma i ett rum kan låta som tråkig tv, men det spännande är att det är live och att tittarna kan påverka sändningen och vara en del av den genom sociala medier, säger Johnny Lindqvist.

Utmaningen för livereklam är distributionen, att få konsumenterna att hitta till sändningarna.

Därför är Twitters köp av Periscope betydelsefullt. Det innebär att företag som redan har en aktiv följarskara på Twitter får lättare att få ut sina sändningar.

– Fördelen är att kunna koppla till företagets befintliga flöden, snarare än att skapa nya kampanjsajter där kunderna kan följa sändningarna, säger Ebba Hultengren.

I Sverige beskrivs ofta Twitter som en begränsad reklamkanal, eftersom antalet användare är relativt litet och framför allt koncentrerat till journalister och opinionsbildare.

För Ving är dock Twitter en betydelsefull reklamkanal.

– Vi har omkring 10 000 följare och jobbar konsumentinriktat med Twitter. Dessutom kan vi använda alla våra kanaler för att informera när en livesändning är på gång, säger Robert Gunnarsson.

Ikeas ”Under täcket” sänds via Youtube och visas på Ikea.se och hos Nyheter24. När fem av sex avsnitt har genomförts ligger tittarsiffran på mellan 45 000 och 60 000 personer.

– Folk stannar länge, snittiden är omkring 15 minuter vilket är mycket för ett sponsrat program, säger Johnny Lindqvist.

Högst var tittandet när spelstjärnan Emil ”Heaton” Christensen medverkade och avsnittet sändes på Twitch, en plattform för livestreaming av spel som sedan i höstas ägs av Amazon. Då tittade 160 000 personer.

– Spelbranschen är riktigt stor i livestreaming-världen. Twitch står för över 40 procent av all live-videostreaming i USA, säger Ebba Hultengren.

Livetjänster

Periscope: Livestreaming-app till mobilen som köptes av Twitter i början 2015. Lanserades i april 2015. Filmerna kan distribueras via Twitter.

Snapchat: Meddelandeapp till mobilen som lanserades 2011. Innehållet som delas försvinner efter några sekunder.

Twitch.tv: Livestreaming-plattform för onlinespel. Lanserades 2011 och köptes av Amazon 2014. Har 45 miljoner tittare per månad.

Meercat: Livestreaming-app till mobilen som lanserades vid SXSW i mars 2015. Efter köpet av Periscope begränsade Twitter Meercats möjligheter att sprida innehållet via Twitter.

Youtube Live: Sedan några år tillbaka går det att streama live på Googles videoplattform Youtube.

Bambuser: Svensk livestreaming-app för mobilen som lanserades 2007. 2013 gick AP in som delägare i företaget.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.