Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Därför tvingar vi alla att träna crossfit”

Publicerad: 28 April 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:03

Hallå där Jan Ringsö, vd för Reaktion, som skrotar friskvårdsbidraget och i stället tvångskommenderar de anställda till svettig crossfit på arbetstid.


Kommunikationsbyrån Reaktion har i många år haft friskvårdsbidrag för de anställda.

Den tiden är nu förbi.

I stället inför byrån nu obligatorisk crossfit klockan 11 på fredagar, följt av frivillig bastu och samkväm.

– Vi kommer att tvinga alla anställda att träna. Vi tänkte även tvinga in några av våra frilansare, säger Jan Ringsö, vd för Reaktion.

Det låter som tvångskommendering – hur ska ni få folk motiverade?

– Logiken är enkel. Att träna både kropp och knopp är något som alla behöver. Kan vi erbjuda det på arbetstid kommer alla att må bättre på sikt, vilket leder till att vi kan göra ett ännu bättre jobb för våra kunder. Visst kan det bli kortsiktig småirritation hos några, men på lång sikt blir det bra för alla.

Vad säger de anställda?

– De är jätteglada och har sagt att det är ett jättebra initiativ. Men det är nog en och annan som skruvar lite på sig.

Varför inte behålla friskvårdsbidraget också om det är så viktigt med träning?

– Friskvårdsbidrag är ingen framgångsfaktor, det visar en rad undersökningar, utan utnyttjas nästan bara av dem som ändå skulle ha tränat. Det här är bättre.

Är det du själv som blir crossfit-ledare?

– Nej, vi har en riktig tränings­ledare.

Vad gör du om någon vägrar?

– Då kommer jag ha ett samtal med personen där jag på ett lugnt och trevligt sätt kommer att jobba in det hela så att medarbetaren själv förstår fördelen och blir motiverad.

Förresten, kan man rent arbetsrättsligt tvinga folk att träna på arbetstid?

– Det vet jag faktiskt inte.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.