Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Därför lämnar Sammeli Sverige

Publicerad: 14 Augusti 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:14

Efter sommaren tar Primes grundare Carl Fredrik Sammeli långledigt och flyttar med familjen till Kapstaden. För Dagens Media berättar han om nödvändigheten i att lämna Sverige, företagsbygget Prime och vad han ser som den stora utmaningen för pr-branschen.


Ämnen i artikeln:

Prime

Totalt blir det tio månaders föräldraledighet i Sydafrika, då Carl Fredrik Sammeli ska försöka ha så lite som möjligt med Prime att göra.

De äldsta av de fyra barnen ska gå i internationell skola och Carl Fredrik Sammelis plan är att ägna sig så lite som möjligt åt jobb, och desto mer åt hämtning, lämning, matlagning och läxläsning.

Vilket han tror blir lättare om han håller sig borta från Prime rent fysiskt.

– Jag är passionerat intresserad av mitt jobb. När man har ett eget företag är medarbetarna som plantor i din rabatt, och du kan inte sluta vattna bara för att klockan har blivit sex eller för att det är semester. Samtidigt har jag en skyldighet, mot mig själv och mot min familj, att visa att jag kan leva ett helt liv, utanför jobbet, säger Carl Fredrik Sammeli till Dagens Media.

Även gentemot kollegorna i Prime är det en signal att grund­aren nu släpper jobbet under så lång tid.

I stort sett alla pappor i Prime tar ut minst sex månaders föräldraledighet, men själv har Carl Fredrik Sammeli aldrig kontinuerligt varit borta från jobbet så länge.

– Jag känner att jag behöver hänga på för att vara en förebild även på det området, och visa att det inte bara är snack utan att det är en naturlig del av vår kultur.

Under ledigheten hoppas han också få tid över till att läsa och skriva mera.

– Det ska också bli spännande att se vad som flyter upp i ens person, när man ändrar roll och tempo. Jag är trygg i min roll nu, men det ska bli intressant att se hur jag utvecklas och vad som kommer att dyka upp.

Varför Kapstaden?

– Vi har i stort sett snurrat på jordgloben för att bestämma oss. Vi ville till ett engelskspråkigt land så att barnen kan lära sig engelska ordentligt, men samtidigt känns det spännande att komma bortom USA och Europa till något vi inte upplevt tidigare.

Tidszonen och klimatet i Sydafrika har också spelat in, och rekommendationer från Prime-bekanta Peter Karaszi, som har bott i Kapstaden i tio år.

Ursprungstanken var dock att flytta till New York, där Prime har kontor.

– Då skulle jag ha avlöst Primepartnern Fredrik Andersson och skulle inte ha kunnat släppa jobbet lika mycket som jag gör nu.

Carl Fredrik Sammeli grundade Prime 1998 tillsammans med Folke Hammarlind i Sammelis lägenhet på Reimersholme i Stockholm.

I dag har Prime växt till en av Sveriges största pr-byråer. Prime Group, inklusive dotterbolaget United Minds, har 130 medarbetare i Stockholm, Bryssel och New York, och en byråintäkt på omkring 149 miljoner kronor.

Tidigare i somras var byrån den enda pr-byrån som belönades i Cannes Lions pr-kategori (tre silver och ett brons), något som Carl Fredrik Sammeli är stolt, men också besvärad, över.

– Det är bekymmersamt för branschen att inga pr-företag vinner utom vi och att inget av de stora nätverken får sina bidrag belönade. Prime har en take på pr som inte nätverken har ännu.

Vad är annorlunda?

– Det stora skiftet är att vi inte tänker i kanaler längre och att vi knäckt den digitala koden. Primes strategi är mångfald bland medarbetarna. Vi har miljöexperter och ingenjörer i koncernen och vi blandar marknads-pr-, analys- och public affairs-personer i projekten.

Han ger Livelöpet för Aftonbladet som exempel, en idé skapad på Prime, av en ad, en tidigare chefredaktör och en före detta skivbolagsmedarbetare.

– Då blev vi tjänsteutvecklare och innovationsleverantörer åt Aftonbladet, inte en pr-firma.

Carl Fredrik Sammeli ser silostanken som den största utmaningen för kommunikationsbranschen. Han inser att den logiken fortfarande är stark i många företag – reklam­chefen köper reklam och pr-chefen köper medierelationer – och ser det som ett problem.

– Men kommunikationens uppgift har skiftat från att vara förenklande till att vara komplex. Det går inte att med reklam på ett trovärdigt sätt berätta att man är ett grönt eller rättvist företag. Kommunikationsmänniskorna behöver förstå företagets hela affär, kunna hantera alla intressenter samtidigt och allt oftare direkt skapa affärer där kommunikationen redan i utvecklings­fasen är inbäddad i erbjudandet, produkten eller tjänsten. Då kan man inte ha silos, säger han, och fortsätter:

– Kosmetisk kommunikation är troligtvis för alltid förpassad till hyllan. Alla är så medvetna i dag, det går inte att sminka saker snygga.

Carl Fredrik Sammeli

Ålder: 41 år

Familj: Gift med entreprenören Marie Sammeli. Fyra barn, 3, 5,8 och 10 år.

Tjänar: 68 000 i månadslön (taxeringsår 2010).

Dold talang: Har spelat ishockey och fällt Micke Rehnberg med en tripping för många år sedan.

Kommunpolitiker som 19-åring

Invald i kommunstyrelsen i Umeå som 19-åring.

Pressekreterare för Ulf Kristersson (nu social-försäkrings-minister) i MUF.

Verksam i två folk-omröstnings-kampanjer: Ja till Europa (1994) och Ja till Euron (2003), arbetade främst med mediefrågor.

Konsult på Kreab och Rikta. Som 27-åring informationschef i MTG och därmed den dittills yngsta informationschefen i ett börsnoterat företag.

Grundade Prime 1998, som numera ägs och leds av i bolaget verksamma partners.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Prime

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.