Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Därför gynnas SD av undersökningarna

Publicerad: 23 Oktober 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:07

Undersökningar där deltagarna själva får anmäla sig till panelen ger en missvisande bild av verkligheten. Det visar en studie från undersökningsföretaget Novus. "Sverigedemokraterna får konsekvent större stöd", säger Novus vd Torbjörn Sjöström.


Ämnen i artikeln:

United mindsNovus

Studier med så kallade självrekryterade paneler – som flera undersökningsföretag använder sig av – får svidande kritik.

Ett färskt exempel är den väljarbarometer från United Minds som publicerades i Aftonbladet i förra veckan. Där fick Sverige­demokraterna stöd av hela 9,9 procent av väljarna.

– De får konsekvent större stöd i United Minds väljarbarometer, som har en självrekryterad panel, säger Torbjörn Sjöström, vd på konkurrerande Novus Group International.

Carl Melin, ansvarig för United Minds mätning, slår ifrån sig:

– Vi jobbar med karenstider för att undvika så kallade proffstyckare, vi väger materialet och gör dessutom efterbearbetningar. Om någon person gått igenom enkäten väldigt fort tar vi exempelvis bort dem. Vi gör också kontroller för att resultatet ska vara representativt när det gäller utbildning, klasstillhörighet och liknande.

En parallellstudie från Novus – där 8 000 personer intervjuats – visar dock att undersökningar som bygger på paneler dit deltagarna själva får anmäla sig ger helt andra resultat än undersökningar där panelen rekryteras slumpmässigt.

Problemen är flera, enligt Torbjörn Sjöström:

* Drivkraften att få betalt. Många undersökningsföretag lockar paneldeltagarna med exempelvis trisslotter.

* Proffstyckare. Parallellstudien visar att de som deltar i självrekryterade paneler deltar i väldigt många olika paneler.

* Lägre svarsfrekvens. Studien visar att de i självrekryterade paneler är mindre benägna att svara på frågorna.

* Extrema åsikter. Undersökningarna riskerar att attrahera människor som till exempel vill uttrycka sitt missnöje.

– Det här är otroligt allvarligt, man måste veta vilka man frågar. Skärper man sig inte som leverantör så riskerar undersökningar att helt försvinna som verktyg, säger Torbjörn Sjöström.

Carl Melin:

– Det finns både bra och dåliga paneler, oavsett om de är slumpmässigt rekryterade eller självrekryterade. Men tittar man på amerikansk forskning så visar det att självrekryterade paneler är ännu bättre än slumpmässiga paneler när det gäller att träffa rätt.

Torbjörn Sjöström får dock stöd av forskare vid Göteborgs universitet. De har demonstrerat svagheterna med självrekryterade paneler genom ett forskningsprojekt där åsikterna om trängselskatt i Göteborg tjänar som exempel.

Skillnaderna i mätningarna – som genomförts med telefonintervjuer, i en öppen enkät på gp.se och med hjälp av en självrekryterad panel – är stora.

– Det här är en illustration av att självrekryterade paneler inte bör användas för den här typen av undersökningar, säger Johan Martinsson, forskningsledare vid Göteborg universitet.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

United mindsNovus

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.