Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Därför bytte de mediebyrå

Publicerad: 6 Februari 2013, 07:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:57

Ovanligt många annonsörer var ute i mediebyråpitcher under andra halvan av 2012.


Ämnen i artikeln:

Birka CruisesTele2

Under andra halvan av 2012 var det ovanligt många stora annonsörer som valde att gå ut i mediebyråpitcher. Bland de största märks Svenska Spel, som köpte medier för 421 miljoner kronor brutto under 2012, enligt Sifo reklammätningar. Speljätten valde att byta från Carat till OMG. Även Telenor, med medieinvesteringar för 401 miljoner kronor brutto, valde att byta mellan samma byråer.

Vid årsskiftet tog mediebyrån Scream över uppdraget för rederiet Birka Cruises, som förra året köpte medier för 47 miljoner kronor brutto. Uppdraget låg tidigare hos Adon.

Marknadschefen Sandra Miller Kinge hade tidigare jobbat med Scream på Apollo.

– Men just därför granskade vi dem extra hårt. I det här fallet behövde vi utvecklas inom målgruppsanalys, och det är Scream starka på.

Sandra Miller Kinge tycker att det viktigaste i en byrårelation är att ha samma syn på vad som är viktigt.

Hon tycker inte att en byrå­relation bör vara kortare än tre år.

– Man måste hinna se resultatet av arbetet. Men det är så klart att längden på relationen också beror på i vilken fas man är som bolag och hur marknaden ser ut.

Tele2 var en annan stor annonsör som valde att genomföra en mediebyråpitch under hösten. Telekombolaget köpte förra året medier för 317 miljoner kronor.

Tele2 valde denna gång Media­com.

– Att det gjordes just nu beror på att vi är en rätt ung organisation och vi vill säkerställa att vi jobbar med den som passar bäst, säger Johan Masironi, marknadschef för Tele2 Privat.

Ekonomin är bland det viktigaste när Tele2 upphandlar ny byrå, berättar han.

– Det viktigaste hon en byrå är att de är engagerade, tillgängliga, proaktiva, ifrågasättande och extremt kostnadsmedvetna.

Unilever till Mindshare igen

Unilever: Valde om Mindshare (medieköp 2012 för 571 mkr brutto, enligt Sifo reklammätningar).

Svenska Spel: Lämnade Carat för OMG (421 mkr).

Media Markt: Lämnade Mediacom för OMD (414 mkr).

Telenor: Lämnade Carat för OMG (401 mkr).

Tele2: Valde om Mediacom (317 mkr).

SAS: Lämnade Mediacom för Tre Kronor (132 mkr).

Fritidsresor: Valde om Carat (82mkr).

Preem: Lämnade Bizkit för Scream (72 mkr).

Betsson: Lämnade Bizkit och Scream för Vizeum (63 mkr).

Johnson & Johnson: Lämnade Vizeum för Group M Primus (49 mkr).

Birka Cruises: Lämnade Adon för Scream (47 mkr).

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Birka CruisesTele2

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.