Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Dagspress surfar på tv:s underleveranser

Publicerad: 1 september 2010, 06:50
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

Trängseln i tv ger jackpott för print. Flera dagspresspaket vittnar om en återgång till högkonjunkturens toppnivåer.


– Citypaketet gjorde sin bästa juli så långt tillbaka det finns jämförbara siffror, berättar vd Dan Morén.

I juli ökade paketet med 313 procent jämfört med 2009, och i juni med 250 procent. För augusti ligger bokningarna 40 procent upp jämfört med 2009.

Dels beror det på att marknaden har återhämtat sig, och dels på att Citypaketet genomfört en kampanj gentemot mediebyråerna under sommaren.

Att tv är slutsålt gynnar också print.

– Vi har haft en fantastisk sommar. När tv är fullsålda är vi det bästa komplementet i storstad, säger Dan Morén.

Även Mediekompaniet, Impact och Riksmedia har haft en bättre sommar i år jämfört med 2009.

Mediekompaniet ökade i juni med 42 procent och i juli med 18 procent. Även augusti kommer att vara bättre än förra året. För årets första sju månader ligger paketet 6 procent upp. Den största ökningen står print för.

– Allting känns lite ljusare och det händer mer hos annonsörerna. Det är naturligtvis glädjande att vi ser de stora ökningarna i print, säger Anders Sjösten, vd för Mediekompaniet.

Juli var också en sötebrödsmånad för Impact, som gjorde sin bästa juli på sju år, enligt chefen Tanu Tandan. Han gick tidigare i år ut med att paketet skulle öka med 40 procent. En nivå man håller fast vid.

– Det har hjälpt oss mycket att bil och telekom har studsat tillbaka ordentligt. Vi ökar också på detaljist och livsmedel där vi inte varit lika prominenta tidigare, säger Tanu Tandan.

För att särskilja kvällspressen från övrig print ska Impact under hösten pusha för händelsestyrda annonser. En annonsör ska snabbt kunna få in en annons med koppling till vad som händer just nu.

– Relevansen gör att obs-värdena skjuter i höjden och kvällspressens medieatomsfär går hand i hand med att kunna sticka ut. En av våra roller är att driva kvällspress som ett huvudmediealternativ.

Riksmedia har ökat med 8 procent under årets första halvår jämfört med samma period 2009. Juni är den bästa sommarmånaden för paketet med en ökning på över 30 procent, medan juli ligger på samma nivå som 2009.

– Det här är vår bästa juni sedan vi hade Centertidningar. Dels beror det så klart på att förra året var ett katastrofår, och dels är trycket på marknaden större. Det är trångt i tv och utomhus och vill man då synas i ett massmedium så är det tidningar som gäller, säger Leslie Marsden, vd på Riksmedia.

Under 2009 tappade dagspressen cirka 24 procent av reklamintäkterna, enligt IRM. Totalt landade reklamintäkterna på 7 miljarder kronor, jämfört med 8,8 miljarder 2008 och 9,1 miljarder kronor 2007.

Men frågan är om dagspressen lyckas nå tillbaka till samma nivåer som innan krisen?

– Absolut, säger Dan Morén.

– Ackumulerat har vi en fantastiskt bra utveckling och vi ligger i nivå med 2006 och 2007 års utfall. Så vi är tillbaka på toppnivåerna vi hade under högkonjunkturen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev