Strategi och analys
Dagspress jublar över digital fest
Publicerad: 28 oktober 2014, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:23
Efter flera års stagnation växer displayannonseringen plötsligt kraftigt igen. Den krisdrabbade dagspressen sätter nu sitt hopp till nya, dyra, annonsformat på nätet.
Under det första halvåret ökade displayköpen med nästan 14 procent och IRM spår en tillväxt på 10 procent för hela 2014.
Enligt IRM:s vd Madeleine Thor beror uppgången till stor del på OS och fotbolls-VM, men från mediernas håll ges ytterligare förklaringar till annonsörernas ökade intresse.
– Digitalt har varit viktigt länge, men nu börjar allt fler annonsörer ställa om helt och se digitalt som huvudkanalen, säger Frida Lundh, chef på Schibsteds annonsnätverk Webtraffic.
Bonnier News försäljningsdirektör Henrik Stangel är ännu mer optimistisk.
– Jag tror att vi kommer att se tillväxt även framåt. Dels för att det sker en utveckling av format, dels för att mobilt adderar till räckvidd och spännande nya lösningar för annonsörerna, säger han.
Även tv:s svårigheter att leverera utlovade kontakter ses som en förklaring till att fler annonsörer väljer dagspressens sajter.
Utvecklingen av nya annonsformat på webben har varit en högprioriterad fråga för dagspressen under lång tid.
Intäkterna för traditionella banners är för låga för att kompensera för det stora bortfallet i print. Istället utvecklas nya premiumformat som ger bättre effekt för annonsörerna, och som medierna därmed kan ta högre betalt för.
Det innebär bland annat att stora annonser som täcker hela förstasidan blir en allt vanligare syn på svenska nyhetssajter.
– Utvecklingen går definitivt mot färre men större format. Det fungerar och det efterfrågas av annonsörerna, säger Frida Lundh.
Annonsformat som är utformade för att likna det redaktionella innehållet, så kallad native advertising, blir också vanligare samtidigt som displayannonser med rörlig bild, in-banner video, lanseras som ett alternativ för annonsörer som inte får ut sitt budskap i tv.
– In-banner video-formaten har kommit starkt under hösten med anledning av det allt lägre linjär-tittandet, säger Schibsteds produktdirektör Johan Åsén.
Framöver väntas även programmerade köp bli en större del av dagspressens digitala affär.
– Det är fortfarande en liten del, men det vi ser i dag är en allt större efterfrågan på premium programmatic, alltså sajtspecifika köp, säger Johan Åsén.
Henrik Stangel, Bonnier News:
– Störst kreativitet tror jag uppnås framåt i hur vi använder data för att bli mer pricksäkra och relevanta i annonseringen. Jag tror även att vi kommer se ökad kreativitet i hur vi kopplar ihop våra kampanjer över flera plattformar.