Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Dagspress är en del av mediemixen

Publicerad: 10 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:22

Print är inte längre ett huvudmedieval för annonsörerna, och har inte varit det på länge. Men annonsörerna flyr inte dagspressen, skriver Staffan Lönner, vd för Citypaketet.


Annonsörer flyr dagspress, kan vi läsa i senaste Indikat, daterad 20151016. Är det inte så att om man flyr från något så lämnar man det helt?

Det blir lite för enkelt att kategorisera minskade intäkter med flykt, kan jag tycka, vi måste analysera något djupare än så. Jag kan också sakna mediernas röst i Indikats artikel.

Citypaketet har lika många annonsörer hittills 2015 som föregående år. Det vi däremot kan se är att investeringen per kampanj är mindre i antal kronor, och vi kan ofta se de kampanjer som väljer oss i andra medier samtidigt, både tv, utomhus och digitala plattformar.

Citypaketet ser detta som en naturlig utvecklig, då konkurrensen om att nå ut i mediebruset i dag är stenhård. Nedslag vid ett fåtal tillfällen per år har i dag omvandlats till att synliggöra ens varumärke alla dagar och dygnets alla timmar, hela året, och den duktigaste marknadschefen måste därför tillsammans med sin mediebyrå planera och använda sin budget för mest effekt. Det gör att print inte är ett huvudmedieval längre, och det har det heller inte varit på ganska länge och det måste vi erkänna för oss själva och när vi är ute och säljer in våra medielösningar.

Citypaketet har, som jag ser det, två större utmaningar (minst).

Vi måste fortsätta påvisa hur print tillsammans med andra valda kanaler bidrar till maximal effekt av kampanjinvesteringen, det gör vi i dag med hjälp av våra kampanjmätningar.

Vi behöver se över och anpassa vår prismodell så att den blir betydligt mer relevant och målgruppsstyrd, det är samtal som vi i dag för med mediebyråer utifrån enskilda annonsörsbehov och inte ur ett generellt prissänkningsperspektiv.

Av Årets marknadschef på Berns nu i oktober kunde man konstatera att merparten av vinnande varumärkens marknadschefer har dagspress som en del av sin mediemix, men inte som ett huvudmedieval, och det är just det som är en viktig poäng.

Till dem hör bland annat Volvo, som genom Per Carleö blev totalsegrare. Sedan är det självklart inte deras köp av dagspress som gjort dem framgångsrika utan mer troligt egenskaper som: närhet till kund, för- ståelse för marknaden och kär- leken till sitt uppdrag, men jag vill ju gärna tro att dagspressen i deras mediemix bidrog.

Titta gärna igenom listan av vinnare och nominerade och räkna hur många dagspressannonsörer ni hittar, jag hittade massor.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.