Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Curt Persson: ”Är en väldigt stor köpgrupp”

Publicerad: 31 Mars 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07

Gamla människor syns sällan i reklamen – om den inte riktar sig specifikt till äldre.– Man diskriminerar lite mer än 20 procent av vår befolkning. Vi är som vanliga människor är mest, säger Curt Persson, ordförande i PRO.


Knappt 4 procent av de personer som syntes i reklamen i Komms undersökning var äldre än medelålders. Den allra största åldersgruppen som fanns representerad i reklamen var unga vuxna, som stod för 50 procent av ansiktena i annonserna. Curt Persson, ordförande i Pensionärernas riksorganisation, är inte förvånad över resultatet och menar att äldre egentligen bara syns i reklam i tidskrifter som riktar sig till äldre.

– Det är väldigt sällsynt i vanliga medier, det är bara att konstatera. Det är ganska märkligt, för det enda som skiljer de flesta av de här äldre från resten av befolkningen är att de har en annan ålder, att de har levt längre. De flesta fortsätter efter att de blir 65 att vara människor på samma sätt som de var innan, säger han.

Pensionärer är aktiva konsumenter som går på teater, bio, restaurang och handlar kläder i lika stor utsträckning som yrkesverksamma, menar Curt Persson. De är också en grupp som reser mycket.

– Det är konstigt att det inte speglas mer i reklamen, eftersom äldre uppenbarligen är en väldigt stor köpgrupp.

Den bild som förmedlas av äldre via reklamen, när de trots allt syns, är ofta stereotyp, och äldre blir lätt representanter för sin ålder, menar Curt Persso­n.

– Det finns äldre som måste ha en rullator för att ta sig fram, men det är en väldigt liten del av äldrekollektivet. Det är precis som att när du lämnar yrkeslivet, så blir du något speciellt, men man är inte annorlunda är man varit. Det finns en attityd som är diskriminerande där man förminskar och negligerar äldre och den slår igenom även om man inte vill ha dem med och visar upp dem.

Curt Persson tror att åldersdiskrimineringen beror på att de personer som skapar reklamen, som ofta är unga vuxna eller under medelålders, bara ser till sig själva.

– De ser det som naturligt. Jag tror inte att man höjer blicken och ser att äldre fungerar ungefär som man själv gör.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.