Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Strategi och analys

Coop: ”Vi ville testa tekniken”

Publicerad: 15 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 11:51

Möjligheten till realtidskommunikation fick Coop att testa en kampanj via Ibeacon.


Coop testade redan förra sommaren att genomföra en kampanj via Ibeacon vid kedjans butik på Centralstationen i Stockholm.

Kunder som närmade sig butiken kunde bland annat få erbjudanden om gratis godis.

– T-Centralen är en av Stockholms mest trafikerade ytor, och inne i vår butik har vi 10 000 kvittotransaktioner per dygn. Därför valde vi att testa där, säger Caroline Palmqvist, projektledare för digitala kanaler på Coop.

Det var framför allt möjligheten att styra budskap i realtid och kommunicera med kunderna nära köptillfället som fick Coop att genomföra pilotkampanjen.

Den rullade under två veckor, men Caroline Palmqvist är förtegen om resultaten.

– Två veckor är ju väldigt kort tid, men vi ville testa tekniken och kund­reaktioner. Kunderna var bara positiva och vi hade också ett nära samarbete med butiken så att personalen kunde ge bra information.

Coop har inte genomfört några ytterligare kampanjer via beacons.

– Men det kan bli aktuellt med fler tester framöver. Tekniken kan bli ett väldigt enkelt kampanjverktyg.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.