Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Coop söker tre nya chefer

Publicerad: 11 Maj 2011, 06:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:11

Coop möblerar om. Funktioner flyttas från de separata bolagen till en gemensam analysavdelning på Coop Marknad.


Från och med i januari i år ligger Coops hela kommersiella strategi i det separata bolaget Coop Marknad. Initiativet ska göra Coop tydligare och mer konkurrenskraftigt. Ett knippe chefer ska tillsättas, bland annat en varumärkeschef, chef för affärsutveckling och en informationsoch pr-chef.

– Vi har kommit en bit på väg och kan snart presentera nya namn till organisationen. Det vanliga arbetet pågår löpande med rekryteringsprocessen, säger Bodil Jönsson-Lindgren, marknadsdirektör för Coop Marknad.

Nu startar coop också en analysavdelning inom Coop Marknad.

– Vi har haft en analysfunktion också tidigare, men utspritt. Nu kraftsamlar vi. Analysavdelningen ska arbeta med en mängd olika områden, bland annat kampanj, pris och butikskoncept, säger Eivor Andersson, vd för Coop Marknad.

Tre tjänster på analysavdelningen har tillsatts och fler är på väg in. Hur många tjänster som behövs totalt är ännu inte klart. Det är heller inte bestämt vem som blir chef för avdelningen.

I Yougovs Brandindex placerar sig Coop på tionde plats bland Sveriges starkaste varumärken. Bland dagligvaruhandeln är bara Ica bättre med sin andraplats bakom Ikea.

Yougovs rapport visar att Coop är starkt i målgruppen 40 år och uppåt men relativt sett svagare bland de yngre. Det är en utveckling som har förstärkts från mars och framåt då kurvorna går kraftigt isär.

– Vi arbetar långsiktigt med Coops varumärke och det är svårt att kommentera en enskild månads utfall. Jag tycker också att vi har en stark position hos de yngre som framför allt uppskattar vårt arbete med ekologi och hållbarhet, säger Bodil JönssonLindgren.

Synnöve Almer

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.