Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Coolt att vi var snabbt ute”

Publicerad: 12 Maj 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:01


13 maj 2015. I dag är det få som kan svara på vad som egentligen hände med Second Life. Enligt företaget som äger plattformen, fanns det i november 2010 över 21 miljoner registrerade användare. I dag är den siffran runt en miljon.

Mediacom lämnade den virtuella verkligheten efter knappt ett år och hade två, tre möten med kunder på sitt kontor i Second Life.

– Det var mer experimentellt. Vi drevs av en nyfikenhet att förstå konsumentbeteende, men det märktes ganska snabbt att konsumenterna inte riktigt följde med. Det var ju en avancerad plattform för den tiden som ställde höga krav på konsumenterna. Parallellt med det skedde det en utveckling av andra sociala plattformar, som Facebook, säger Jimmy Rodhelind, i dag digitalchef på Mediacom.

Trots mediebyråns korta sejour i online-världen ångrar han inte något.

– Det var helt rätt. Kommer det ett helt nytt motsvarande Second Life skulle vi vara där också.

Kristina Juhlin, i dag digitalchef på Carat, skrattar när hon hör talas om Second Life. Men hon håller med Jimmy Rodhelind om att det var rätt att ge sig in i Second Life.

– Vi ville testa allt nytt väldigt snabbt och förutom Second Life var det bloggar och sådana saker, så jag tycker så här i backspegeln att det var häftigt att vi körde på. Sen visade det sig att inom just det här området hände det inte så mycket, men andra områden tog fart desto mer. Jag tycker att det var coolt att vi var snabbt ute med vår lilla yta.

Vad hände med den?

– Jag tror att det bara är ogräs på den ytan i dag, om den står kvar. Vi sålde den.

Den stora behållningen för dem som vågade sig in i online-världen var pr-effekten, menar Kristina Juhlin. Svenska kyrkan är ett exempel på en organisation som fick mycket medial uppmärksamhet när de gick in i Second Life.

– Second Life var intressant då. Det intressanta var kanske inte vad som hände där utan all pr omkring det. Medierna skrev om företag som hade shoppar där, så den viktiga räckvidden var pr-effekten det fick. Det var nog det många drog nytta av, sen blev det aldrig långsiktigt, precis som mycket annat.

Tre miljoner roar sig i Second Life

14 februari 2007. Den virtuella online-världen Second Life växer så det knakar och är uppe i tre miljoner användare. Mediebyråerna är inte sena att haka på trenden och Mediacom är första byrå att på nordisk nivå bygga ett kontor i Second Life. Ambitionen är att träffa kunder från hela världen i den virtuella verkligheten.

– Vi är inne i Second Life för att lära oss mer om den här kommunikationsplattformen. Annonsörerna är intresserade av Second Life, men i dag finns det få som kan hjälpa dem, säger Jimmy Rodhelind, då internetchef på Mediacom.

Också nuvarande MEC och Carat är på väg in i Second Life. Mediebyrån MEC har redan köpt en jordplätt där kontoret ska stå klart inom två månader.

– Second Life avspeglar verkligheten alltmer och det är bara en tidsfråga innan omvärldens mediebrus slår igenom också i den virtuella verkligheten, säger Kristina Carlsson, då chef på MEC Interaction.

Mer ur samma

TV4:s okända spelmiljoner

Vardagshjältar tar över i rutan

Allers ska frälsa Spray

Vägen till kreativitet

Sköna hem möblerar åt Mio

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.