Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Content ska rädda Wirtén

Publicerad: 25 Augusti 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:54

Flera pr-byråer vittnar om allt hårdare konkurrens.Före detta Wirtén PR hoppas att räddningen ska vara content marketing.– Det är bra för oss att nischa oss, säger ägaren Lars Wirtén.


Lars Wirténs Malmöbaserade byrå har ett par tuffa år bakom sig. I två år har bolaget gått med förlust och intäkterna dalat. Personalstyrkan har krympt från nio personer till blott tre.

Ägaren och byråchefen Lars Wirtén, som delvis var borta från byrån under ett par år, kände under 2014 att något behövde göras.

– Vi kände att pr blev tuffare och tuffare. Marknaden har mognat och här i Malmö har konkurrensen ökat i och med att byråer som Prime och Gullers Grupp etablerat sig, säger han.

Lösningen kom till honom under påskhelgen 2014, då Lars Wirtén läste content marketing-gurun Joe Pulizzis bok ”Epic content marketing”.

Wirten PR har jobbat med redaktionell kommunikation sedan starten 1998 och det ­strategiska vägvalet blev att lämna pr-branschen och nischa byrån helt mot content marketing.

Byrån döptes under slutet av förra året om till Wirtén Content Marketing

– När vi har presenterat oss som en contentbyrå har vi fått ett helt annat intresse. Nu känner vi att det håller på att vända, säger Lars Wirtén.

Förhoppningen är att byrån ska nå lönsamhet under 2015.

Som Dagens Media tidigare har berättat slåss flera olika ­byrådiscipliner om pengakakan inom det heta content marketingfältet. Fler pr-byråer sneglar åt samma håll som Lars Wirtén.

JMW skriver i sitt bokslut för 2014 att kraven på landets ­pr-byråer höjs, då fler aktörer etablerar sig och internationella nätverk stärker greppet om den svenska marknaden genom uppköp.

”Vi har fokuserat på innehållsproduktion (content)”, skriver bolaget i bokslutet, som även avslöjar att JMW vände till vinst under 2014.

Även Angselius Rönn går åt samma håll.

”Under andra halvåret lanserade vi också erbjudanden inom content marketing och digital/social kommunikation som snabbt blev populära”, skriver bolaget i sitt bokslut för 2014.

Det blev ett år då både omsättning och resultat förbättrades för pr-byrån, som nyligen inledde ett samarbete med kriskonsulten Paul Ronge.

I början av augusti blev det också känt att Calle Schulman, Mats Dicklén och övriga med­arbetare från produktions­bolaget Hard Hat värvades till pr-byrån MSL. Målet är att skapa ett ledande erbjudande inom ramen för byråns innehålls­studio.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.