Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Comedy Central startar svenska produktioner

Publicerad: 2 Mars 2011, 10:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Större fokus på ”The Daily Show”, svenska egen-produktioner och en ny humorklubb i centrala Stockholm. Det ska få Comedy Central att lyfta under 2011. "Vi vill hoppa på en global humortrend, säger Peter von Satzger", kanalchef på Comedy Central.


Ämnen i artikeln:

MTVComedy Central

Tv-kanalen startar ståuppklubben ”Comedy Central Live” på Brunnsgatan 6 i Stockholm, i samarbete med Tv- komikeragenturen Bokastandup.se.

– Vi har en stark komikertradition inom Comedy Central, det är här många av de stora komikerna föds, säger Peter von Satzger.

Utöver etablerade svenska komiker som Magnus Betnér och Özz Nüjen kommer ”Comedy Central Live” att gästas av flera internationella namn.

– Vi kommer även att ge en chans till några nya, mindre kända svenska komiker. Det blir några personer som vi tror har en stark potential, säger Peter von Satzger.

Under 2011 kommer kanalen att investera i fler utländska serier, men även i svenska egenproduktioner.

– Nytt är amerikanska ”Tosh O” som driver med viralfilmer från webben. Det kommer att bli en skräll. I vår satsar vi även på lokalformat och ser nu på svenska piloter från bland annat Baluba. Inom de närmaste veckorna ska vi ta beslut om vilka vi ska gå vidare med, säger Peter von Satzger.

Comedy Central ägs av Viacoms dotter-bolag MTV Networks och är en av USA:s större humor-tv-kanaler – där flera av dagens mer kända internationella komiker fått sina genombrott.

I Sverige lanserades kanalen den 1 januari 2009, men den har inte rönt några större tittarframgångar. Comedy Centrals genomsnittliga tittartidsandel i hela befolkningen var 0,2 procent under 2010, enligt MMS. Det mest sedda programmet under fjolåret var ”The Jeff Dunham Show”, som i april drog 55 000 tittare.

Vad mer kommer ni att satsa på till våren?

– Vårt mål är att knyta goda kontakter med svenska komiker. Vi kommer även att driva på för att programmet ”The Daily Show” ska få en bredare tittarbas. Senare i vår går Comedy Central-kampanjen ”Enjoy Daily” i norra Europa. Det blir en storsatsning, förklarar Peter von Satzger.

Enligt MMS senaste kanal-penetrationsmätning har 19 procent av befolkningen tillgång till Comedy Central.

Stephan Drenzel


Ämnen i artikeln:

MTVComedy Central

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.