Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Comeback under 2014

Publicerad: 1 April 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:42

Krisen till trots – abonnenterna stannar hos Teliasonera.


Teliasonera upplever inte att relationen med slutkunderna, abonnenterna, har drabbats särskilt hårt av mutanklagelserna. Affären har bara påverkats marginellt, enligt bolaget.

– Vi har inte tappat när det gäller vårt sätt att leverera mobiltelefoni eller bredband, säger kommunikationsdirektören Peter Borsos.

Enligt analysföretaget Yougov störtdök dock Teliasoneras anseende hos konsumenterna efter ”Uppdrag gransknings” avslöjande – med en all time low i november 2013, då Yougovs Brand index var nere i 4,8.

När Mannheimer Swartlings rapport publicerades, vilket ledde till vd:n Lars Nybergs och styrelsens avgång, sjönk omdömet igen. Likaså i november förra året när finansdirektören Per-Arne Blomquist och ytterligare tre chefer fick sparken.

I dag har Teliasoneras anseende återhämtats, enligt Yougovs Brand index, men så sent som i december dippade det igen.

– Teliasonera imponerar med sin comeback 2014, men samtidigt visar den starka, men kortvariga, nedgången i december också att Teliasoneras anseende fortfarande är sårbart, säger Lars Gylling, kommunikationschef på Yougov i Norden.

– Det ska helst inte finnas nya avslöjanden i fallet. Nu måste Teliasonera återupprätta lugnet och få fokus tillbaka på den dagliga svenska verksamheten, fortsätter han.

18 månader av skandaler

• 19 september 2012 ”Uppdrag granskning” anklagar Teliasonera för misstänkta mutor och pengatvätt i samband med att bolaget köpte sin 3G-licens i Uzbekistan.

• 20 september 2012: Teliasonera håller en presskonferens där de tillbakavisar anklagelserna, och berättar att bolaget har bett advokatbyrån Mannheimer Swartling att granska affärerna i Uzbekistan.

• 26 september 2012: Riksenheten mot korruption inleder förundersökning om mutbrott och penningtvätt.

• 5 december 2012: Styrelseordföranden Per Anders Narvinger meddelar att han avgår vid bolagsstämman i april.

• 1 februari 2013: Mannheimer Swartlings rapport offenliggörs, med allvarliga anklagelser om oetiska affärsmetoder. Inga bevis om mutor har hittats, men kan heller inte avföras. Koncernchefen Lars Nyberg avgår som en följd och stora förändringar i styrelsen aviseras.

• 3 april 2013: Marie Ehrling väljs till ny styrelseordförande vid Teliasoneras bolagsstämma. Styrelsen meddelar att man beställt en granskning av bolagets affärer i Eurasien, av brittiska advokatbyrån Norton Rose Fulbright.

• 14 juni 2013: Kommunikationsdirektören Cecilia Edström avgår på eget initiativ, enligt ett pressmeddelande.

• 16 juni 2013: Johan Dennelind från Vodacom väljs till ny koncernchef.

• 1 september 2013: Michaela Ahlberg rekryteras för att bygga upp Teliasoneras ethics and compliance-funktion, och återuppbygga förtroendet för företaget.

• 5 november 2013: Peter Borsos från Swedbank utses till kommunikationschef.

• 21 november 2013: Fredrik Laurin, Joachim Dyfvermark och Sven Bergman vinner Stora journalistpriset för Årets avslöjande.

• 29 november 2013: Fyra chefer får sparken till följd av granskningen, däribland finansdirektören Per-Arne Blomquist, som blev till­förordnad vd efter Lars Nyberg, och Eurasienchefen Tero Kivisaari.

• 12 mars 2014: Teliasoneras revisorer fattar det ovanliga beslutet att inte de kan rekommendera huruvida Lars Nyberg bör beviljas ansvars­frihet eller inte.

• Mars 2014: Teliasonera meddelar att amerikanska justitiedepartementet och tillsynsmyndigheten utreder bolagets affärer i Uzbekistan, samt att två nederländska Teliasonera-bolag utreds för mutbrott och penningtvätt.

• 2 april 2014: Teliasonera håller bolagsstämma där frågan om Lars Nybergs ansvarsfrihet ska avgöras. Ordförande Marie Ehrling kommer även att ta upp Norton Rose Fulbrights granskning.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.