Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Clear Channel lanserar mobila köp

Publicerad: 29 April 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:39

Clear Channel vill göra det lättare för annonsörer att integrera mobilen med utomhusreklamen. Nu kommer nya tjänsten Connect till Sverige.


I maj lanserar utomhusbolaget Clear Channel en helt ny interaktiv mobilplattform på sina utomhusskärmar. Connect, som tjänsten heter, låter annonsörerna interagera med konsumenterna med hjälp av QR-koder och NFC, en liknande teknik som finns inbyggd i vissa mobiltelefoner.

Tanken är att konsumenterna med hjälp av sina mobiltelefoner bland annat ska kunna slussas vidare direkt till annonsörens sajt och handla direkt.

– För oss är det en enorm fördel att allt fler människor är uppkopplade och tillbringar mer tid utanför hemmet, eftersom vi arbetar med utomhusreklam. När människor väntar vid busshållplatsen kan de använda sin smartphone, de vill använda sin tid när de väntar. Vi vill erbjuda underhållning och kommunicera reklam samtidigt.

Det säger William Eccleshare, vd för Clear Channel International, som befinner sig i Sverige inför lanseringen av Connect. Han anser att Sverige är ett av de länder som ligger längst fram när det kommer till utomhusreklam.

– Vi har över 190 digitala skärmar i Sverige. För tre år sedan hade vi ingen. Den svenska marknaden är en av de mest innovativa vi har. Utomhus är den äldsta formen av marknadsföring och går igenom den största förändringen som något medium har gått igenom. Vi håller på att bli ett teknikdrivet medium.

I Sverige uppgick medieköp­arnas investeringar i utomhus till totalt cirka 1 miljard kronor under förra året, enligt IRM. Det är en minskning med 9 procent jämfört med föregående år. I år väntas dock mediet öka marginellt.

Clear Channel redovisar sin svenska verksamhet i flera olika bolag, varav det ena omsatte 328 miljoner kronor under 2012. Det andra, säljbolaget, omsatte 290 miljoner kronor.

Digitaliseringen och det ökade användandet av smartphones innebär både fördelar och utmaningar för Clear Channel.

– Digitala skärmar och förvandlingen till digitalt är banbrytande för vår bransch. Man kan ändra copyn från dag till dag, beronde på vädret, och använda rörelse i bilderna. Det förändrar hela dynamiken i branschen, säger William Eccleshare, och fortsätter:

– Som med all teknisk förändring tror man att det ska förändra branschen direkt. Det gör det inte. Konsumenterna har just börjat använda sin smartphone på det här sättet. Inom tre år kommer det att bli fullt normalt att handla med mobilen. Men jag vet inte i vilken utsträckning, så att styra investeringarna i den förändringen är utmaningen.

I London, Singapore, Frankrike och Australien har Clear Channel under cirka två års tid testat tekniken bakom Connect. Utifrån resultaten där tror William Eccleshare att tjänsten kommer att fungera effektivt.

– Vad vi vet är att interaktivitet i alla dess former, att använda mobilen för att utveckla relationen till reklamen, ökar minnet och effekten av reklamen. Connect är vårt sätt att konsekvent erbjuda annonsörer över hela världen ett sätt att utveckla den interaktiva relationen med konsumenterna, säger han.

William Eccle­share är övertygad om att mobilanvändarna är redo för den här typen av lösningar, men det finns fortfarande en del tekniska lösningar som måste bli bättre för att exempelvis betallösningar med mobilen ska ta fart på allvar, anser han.

– Det är fortfarande inte så enkelt som det måste vara för att konsumenterna ska använda det. Vad som behövs för att göra det här till en räckviddskanal är att det blir enkelt och tillförlitligt. QR kan vara lite utmanande ibland, det är därför vi har kombinationen med NFC. Om fem år kommer mobilen att vara din plånbok.

Om connect

Connec  är Clear Channels mobilplattform som erbjuder två sätt för konsumenter att ta del av ytterligare information från annonsörerna. Via överföringsstandarden NFC (Near Field Communication) som finns inbyggt i vissa mobiltelefoner, eller en QR-kod (som kräver en QR-kodläsare i mobiltelefonen) kan man scanna en läsare på den digitala skärmens ram.

Connect kan till exempel användas för att driva försäljning online eller för att utöka kampanjen och göra den interaktiv. Eller för att ta den vidare i sociala medier.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.